Annons

SvD-läsare: ”Bättre kunna bra engelska än flera språk”

Turister på väg till Windsor Castle  i England. SvD har fått många reaktioner efter Lisa Irenius text om språkundervisningens kamp.
Turister på väg till Windsor Castle i England. SvD har fått många reaktioner efter Lisa Irenius text om språkundervisningens kamp. Foto: Alastair Grant/TT

Vad ska man med språkkunskaper till? Frågan engagerar SvD:s läsare. Här har vi samlat ett urval reaktioner efter Lisa Irenius krönika om att språkundervisningen kämpar för sin överlevnad – både på universiteten och i skolorna.

Publicerad

”Det anses för mödosamt att läsa på glosor”

Jag är legitimerad lärare i tyska, engelska, latin och människans språk och har arbetat som gymnasielärare i 19 år. De första 13 åren arbetade jag på en gammal anrik friskola i Göteborg och därefter på en större kommunal gymnasieskola. Allt färre elever läser fördjupning i moderna språk och det finns till och med riktigt duktiga elever, som får A eller B på steg 3, som ”satsar” på E på steg 4, bara för att få meritpoängen och sedan lägger kursen som utökat program. Det har även utvecklas en stark motvilja från många elever att läsa läxor, eftersom det är för mödosamt att läsa på glosor. Vi har även svårt att motivera våra duktiga naturelever till att välja steg 7 i engelska. Att språk är trollspön till magiska världar, att de öppnar dörrar för studier utomlands och att de ger ökade möjligheter att ta till sig av andra länders själ och kultur på allvar, biter tyvärr inte längre.

Den tyska flaggan vajar utanför riksdagshuset i Berlin. Det är sällan det tyska språket efterfrågas i arbetslivet, skriver en SvD-läsare.

Foto: Michael Probst/TT Bild 1 av 2

”Min behållning av ryska C var att jag lärde mig om rysk kultur,” skriver en SvD-läsare.

Foto: Gregorio Borgia/AP Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons