SvD förstärker mediebevakningen

Tidningen Journalistens chefredaktör Martin Jönsson tillträder en nyinrättad tjänst som medie- och reklamanalytiker samt utvecklings- redaktör på SvD.

Under strecket
Publicerad
Annons

Aktuell: Chefredaktör för Journalisten på väg till Svenska Dagbladet som medie- och reklamanalytiker samt utvecklingsredaktör.
Ålder: 41 år.
Karriär: Utbildad civilekonom, arbetat som journalist sedan 1981. Har haft chefsposter på Svensk Export, Upp & Ner, Civilekonomen, Nöjesguiden, Bibel/Pop, Dagens Debatt och Journalisten.
Familj: Fru och två barn, 6 och 11 år.
Bästa tidningen: Värnpliktsnytt. Den har stark integritet och nyhetskänsla och gör trots små resurser stora avtryck. Vill gärna säga Offside också, men det gör ju alla.
Bästa reklamen: Den som ger effekt. Reklambranschens problem är att det är svårt att mäta effekt. Dålig reklam är reklam du minns men inte vet vem som var avsändare.
0 Har Värnpliktsnytt som favorittidning
Medierna påverkar alltifrån teknikutveckling till konsumtionsvanor. Därför behövs det mer och djupare bevakning av medier och reklam. Det anser Svenska Dagbladets nya medie- och reklam- analytiker Martin Jönsson, i dag chefredaktör på Journalisten men från den 1 oktober
medarbetare på SvD.

– Mediebranschen är oerhört expansiv och värd att följa i ren affärsjournalistik. Samtidigt påverkar en förändring som övergången till digital-tv många och går därför att göra bra konsumentjournalistik om. Det går att göra bra mediejournalistik över hela spektrat, säger Martin Jönsson.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons