Recension

Power has a fragranceSvartvita bilder av vår rädsla

FLERA LAGER Norrmannen Gardar Eide Einarsson lånar från andra bildvärldar och tecknar bilden av ett samhälle som styrs av rädsla.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Annons

Vad händer med ett tecken när det flyttas från ett sammanhang till ett annat? Hur mycket information om tecknets ursprungliga betydelse behöver vi för att kunna förstå det? Frågorna är högaktuella i ett samhälle som alltmer kommit att kännetecknas av att uttryck cirkulerar mellan olika användningsområden. Det sker inom reklam, musik, litteratur och inte minst konst. Men att låna en bild innebär också att göra någonting med den.

När Bonniers konsthall öppnar sin stora vårsatsning Power has a fragrance, en omfattande separatutställning med den norske konstnären Gardar Eide Einarsson, är det just dessa frågor som står i centrum. Einarsson, som snabbt gjort internationell karriär och nu visas i Sverige för första gången, har nämligen byggt upp sitt konstnärskap på att låna bilder, texter och objekt från olika sammanhang för att därefter stöpa om dem i sin karaktäristiska strama, svartvita grafiska form.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons