Annons
X
Annons
X

Svårt ta igen förlorad sömn

Att ta igen förlorad sömn tar längre tid än man tidigare har trott. Långvarig sömnbrist ackumuleras i kroppen, och akut sömbrist kan inte åtgärdas med bara en natts god sömn, visar en ny studie.

(uppdaterad)
Michelle Pernemar, 26, Midsommar- kransen, sover 6 timmar per natt:
– Jag skulle behöva sova lite mer, men det är svårt när man har barn.
Michelle Pernemar, 26, Midsommar- kransen, sover 6 timmar per natt: – Jag skulle behöva sova lite mer, men det är svårt när man har barn. Foto: TOMAS ONEBORG

Efter en lång period av vakenhet eller många nätter med för lite sömn kan det krävas mycket vila för att man ska återhämta sig helt. Det visar en ny amerikansk studie som presenteras i tidskriften Science Translational Medicine.

–Tidigare har man trott att om man hoppar över sömnen en natt så kan man ta igen det. Men det här visar att man inte tar igen sömn på samma sätt som man tidigare trodde, säger Torbjörn Åkerstedt, professor på Karolinska institutets sömnforskningsinstitut.

Forskarna lät ett antal personer vara vakna i 33 timmar och sedan sova i tio timmar. Sedan mättes deras reaktionsförmåga. Försöken pågick under tre veckor och deltagarnas reaktioner blev allt långsammare. Men redan efter den första sömnperioden försämrades resultaten. Ju längre studien pågick, desto sämre blev reaktionstiderna.

Annons
X

En annan grupp deltagare fick vara vaken 24 timmar och sedan sova 14 timmar. Också den gruppen fick kraftigt försämrade resultat i reaktionstestet.

Studien visar också att effekterna av sömnbristen inte uppträder förrän flera timmar efter att man har vaknat.

Forskargruppen pekar på att det är viktigt att hålla reda på hur mycket man har sovit. Då kan man vara förberedd på den trötthet som kommer långt efter uppvaknandet och som kan innebära säkerhetsrisker till exempel i trafiken och på arbetsplatser.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Torbjörn Åkerstedt tycker att människor är förvånansvärt okunniga om trötthetens fördröjning.

    –Människor måste bli mer medvetna om det här. Folk är ofta förvånade över att de är så pigga på förmiddagen, även om de har sovit för lite. De förstår inte att trötthetseffekterna kommer mycket senare.

    Ett annat resultat från den amerikanska studien är att sömnbrist ackumuleras över tid. Men Torbjörn Åkerstedt menar att de flesta råder bot på detta under veckosluten.

    –Sover man mindre än sju timmar per natt bygger man upp en sömnbrist. De flesta människor korrigerar ju det här på helgen, men till exempel utbrända gör inte det. De har en mer permanent sömnbrist som byggs upp.

    För att undvika trötthet rekommenderar Torbjörn Åkerstedt minst sju timmars sömn per dygn, att man inte är vaken nattetid och undviker alla långa perioder av vakenhet.

    –Det är tre faktorer som samverkar. Sömnens längd, vakenhets- tidens längd och den biologiska klockan, som gör att vi sover bäst under vissa tider på dygnet. Om man passar in dessa tre så und- viker man oftast att bygga upp sömnbrist. Men om man kombinerar kort sömn med att jobba på natten så kommer effekterna att bli förstärkta. De olika faktorerna multiplicerar varandra och sömnbristen blir allvarligare, säger Torbjörn Åkerstedt.

    Annons
    Annons
    X

    Michelle Pernemar, 26, Midsommar- kransen, sover 6 timmar per natt: – Jag skulle behöva sova lite mer, men det är svårt när man har barn.

    Foto: TOMAS ONEBORG Bild 1 av 4

    Anton Forsberg, 27, Bromma, sover 6–10 timmar – Jag jobbar kvällar och så ibland, och då kan det bli för lite sömn.

    Foto: TOMAS ONEBORG Bild 2 av 4

    Monika och Göran Raspe, 64 respektive 65 år, Vasastan, 10 respektive 7 timmar: – Ibland sover jag mindre och det är för lite, säger Göran Raspe.

    Foto: TOMAS ONEBORG Bild 3 av 4

    Tomas Olsson, 38, Solna, sover 6,5–7 timmar: – För mig är 7 timmar tillräckligt, mindre är inte bra. Jag är här för att skaffa en mjukare säng för jag får så ont i axlarna.  Jag var vaken 34 timmar under en långsegling. Då hade jag inte tid att sova ut efteråt, så jag var rejält slutkörd i flera dagar.

    Foto: TOMAS ONEBORG Bild 4 av 4
    Annons
    X
    Annons
    X