X
Annons
X
Recension

Epifónima Svårt motstå Cirkörs mänskliga andrum

Kan man gestalta metoo-rörelsen med cirkusnummer? Ja, tycker Ylva Lagercrantz Spindler som ser den helkvinnliga ensemblen skapa en närmast sakral, omfamnande stämning i Cirkus Cirkörs nya verk "Epifónima".

”Epifónima” med Karolina Wojtowicz. Foto: Maryam Barari

Det vankas världspremiär i Norrköping och på entrétrappan till Östgötateatern står en kör och sjunger oss in till Stora scenen. Publiken är blandad denna ljumma brittsommarkväll. Men i ensemblen finns det enbart kvinnor, sju cirkusartister från världens alla hörn. 

Epifónima betyder utrop på grekiska och det är också namnet på Tilde Björfors nya uppsättning som tar vid där hennes tre senaste verk – "Borders", "Limits" och "Movements" – slutade. Alla kretsar de kring teman som (lands)gränser och begränsningar. 

”Epifónima” med Karolina Wojtowicz.

Foto: Maryam Barari Bild 1 av 2

”Epifónima” med Sarah Lett, Eirini Apostolatou, Kajsa Bohlin, Lisa Angberg, Ashtar Muallem och Lucie N’Duhirahe.

Foto: Maryam Barari Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X