Svårt göra bra böcker av angelägna ämnen

PEDAGOGISKT SvD:s recensent Ying Toijer-Nilsson har läst 56 barn- och ungdomsböcker utgivna på egna eller mindre förlag. Många har ett ärende, de vill bryta konventioner, bevara historien och informera. Men för att pedagogik ska bli konst krävs originalitet – och språklig kraft.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Annons

”Det var bredd över min läsning, vill jag påstå.” Så skrev Astrid Lindgren om sin barndoms skiftande bokupplevelser. Och jag, som just lagt den femtiosjätte boken på den sista stora bokhögen, kan säga detsamma. Det har varit bredd över min läsning på sistone. Men de böcker jag har läst är det få som bryr sig om.

Barnböcker som författarna gett ut på egen bekostnad eller på små förlag marknadsförs oftast dåligt och blir sällan recenserade. Men de 56 böcker som jag just blivit färdig med har verkligen varit läsning i blandade ämnen. Här finns det mesta – en bok om diabetes, en moralitet om trollpojken som inte vill klippa håret (lite passé), en förvånansvärt välgjord bilderbok som totalförlamade Karin Dahl målat med munnen, den tyska långserien om Lola som redan finns på 15 språk.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons