Annons

Torbjörn Isacson:Svårt att veta vad Geely vill med Volvo och Polestar

Elbilssuven Polestar 2 visades upp på bilsalongen i Genève i våras.
Elbilssuven Polestar 2 visades upp på bilsalongen i Genève i våras. Foto: Malin Hoelstad

En hypermodern fabrik – i Kina. Göteborg och Volvo Cars har all anledning att fundera på om lyxmärket Polestar kommer bli ett lyft eller en gökunge.

Under strecket
Publicerad

Det var hösten 2017 som Volvo Cars och Geely presenterade lyxmärket. Polestar 1 blir den första serietillverkade bilen – en fyrsitsig hybrid med 600 hästkrafter som ska klara 15 mil på en laddning.

Foto: VolvoBild 1 av 1

I veckan kom en nyhet som på många sätt flög under radarn. Polestars nya fabrik i kinesiska Chengdu har öppnat.

Där ska 150–200 anställda hantverksmässigt tillverka endast 500 bilar om året. En digitaliserad miljö som är så långt man kan komma från Fords gamla löpande band-princip.

Annons
Annons
Annons