Annons

Torbjörn Isacson:Svårt att veta vad Geely vill med Volvo och Polestar

Elbilssuven Polestar 2 visades upp på bilsalongen i Genève i våras.
Elbilssuven Polestar 2 visades upp på bilsalongen i Genève i våras. Foto: Malin Hoelstad

En hypermodern fabrik – i Kina. Göteborg och Volvo Cars har all anledning att fundera på om lyxmärket Polestar kommer bli ett lyft eller en gökunge.

Publicerad

I veckan kom en nyhet som på många sätt flög under radarn. Polestars nya fabrik i kinesiska Chengdu har öppnat.

Där ska 150–200 anställda hantverksmässigt tillverka endast 500 bilar om året. En digitaliserad miljö som är så långt man kan komma från Fords gamla löpande band-princip.

Det var hösten 2017 som Volvo Cars och Geely presenterade lyxmärket. Polestar 1 blir den första serietillverkade bilen – en fyrsitsig hybrid med 600 hästkrafter som ska klara 15 mil på en laddning.

Foto: Volvo Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons