GlowSvårt att tänka sig en bättre komedi för sommaren 2017

Alison Brie är Ruth i nya Netflix-serien ”Glow”.
Alison Brie är Ruth i nya Netflix-serien ”Glow”. Foto: Erica Parise/Netflix

Nya Netflix-serien ”Glow” är en lätt, smart och glittrig komedi, förlagd till ett ytterst oglamouröst 80-tal. Jeansmidjorna är höga och kavajaxlarna breda i en serie som tar sin tematik – fribrottning – på största allvar.

Under några år på 1980-talet fanns en trupp kvinnliga Las Vegas-wrestlers som fick en egen tv-serie: ”Glow”, förkortning för Glorious ladies of wrestling. Ur detta kom så småningom en dokumentär (2012) och nu har den slutligen fått en egen Netflix-dramatisering: en rätt fri sådan, ska tilläggas, förlagd till ett ytterst oglamouröst 80-tal i Hollywoods utkanter. Huvudperson är Ruth (Alison Brie), en aspirerande skådis som lever på lån, bor i en skabbig lägenhet och kryssar från den ena tröstlösa auditionen till den andra. I ren desperation går hon på en provspelning där den kokainstinne b-filmsregissören Sam (Marc Maron) ska sätta ihop en tv-serie om en grupp kvinnliga wrestlare, ett krasst försök att mjölka stålar ur årtiondets blomstrande wrestlingtrend med stjärnor som Hulk Hogan och Randy Savage.

Sam gillar först inte Ruth – han hånar hennes teaterambitioner och kallar henne ”Strindberg” – men när Ruths bästis Debbie, en före detta såpaskådis som lämnat branschen för att bli mamma, plötsligt dyker upp i gymmet där uttagningen pågår och spöar upp Ruth eftersom hon legat med Debbies man får Sam en vision. Hans show ska ha den gyllenblonda Debbie – ”en Grace Kelly på anabola” – som amasonliknande hjältinna, medan Ruth ska vara publikens hatobjekt, det som på wrestlingspråk kallas för the heel. Ur detta växer en rolig och, med tanke på temat, förbluffande raffinerad berättelse fram, lika delar Hollywoodsatir, underdogberättelse och sportskildring, driven av ett elegant manus och en perfekt rollbesättning.

Kate Nash och Marc Maron.