Annons

Svårt åtgärda luft i tunnel

Det kan bli svårt att åtgärda luftkvaliteten i Förbifart Stockholm. Mest effektivt är minskad dubbdäcksanvändning, enligt forskare, som förespråkar avgifter enligt norsk modell.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

För att finansiera Förbifart Stockholm har företrädare för de borgerliga partierna i regionen förbundit sig att inteckna intäkterna från trängselskatterna för projektet. Erik Langby, ordförande för kommunförbundet Stockholms län, vill inte spekulera i vilka ökade kostnader för regionen det kan innebära att förbättra luftkvaliteten i den 17 kilometer långa tunneln.

Partikelproblemen i den framtida Förbifarten, med beräknade halter i skyhöga och hälsovådliga nivåer, 100 gånger högre än Hornsgatan, hör direkt samman med tunnelns längd. Att återgå till planerna på en tvådelad led med bro över Lambarfjärden, tror han inte skulle lösa problemen.

Annons
Annons
Annons