Annons
X
Annons
X
(uppdaterad)
SvD historia

Historiska bilder på hånade Eiffeltornet: "Löjlig skorsten"

"Tänk för ett ögonblick ett löjligt torn som dominerar Paris som en gigantisk svart skorsten". Så skrev franska berömdheter, med författaren Guy de Maupassant i spetsen, under bygget av Eiffeltornet som nu under fotbolls-EM hamnar i extra fokus. Här är en bildberättelse med många fascinerande bilder från bygget och spännande fakta om det berömda tornet. Till en början var dagens stolthet alltså hånat av många...

Foto: OKÄND Bild 1 av 2
Bild 2 av 2

Bild 1 av 19

Foto: OKÄND

Ett bildspel om skapandet av Frihetsgudinnan har tidigare visats på SvD.se. Läsaren Hanna Karlsson efterlyste en liknande kartläggning av Eiffeltornet. I detta bildsvep finns många fascinerande bilder från bygget och spännande fakta om det berömda tornet. Här är den allra första skissen gjord av Maurice Koechlin 1884. Det var han som tillsammans med kollegan Emile Nouguier kom på designen. Idén fick stöd av den etablerade ingenjören och arkitekten Gustave Eiffel. Denne var specialist på metallkonstruktioner och valde att gå in i projektet samt ta patent på tornet. Nästa bild ger en märklig känsla – då hade bygget precis inletts.

Annons
X
Annons
X
Foto: OKÄND Bild 1 av 1

Bild 2 av 19

Foto: OKÄND

**18 juli 1887. **Eiffeltornet byggdes till världsutställningen i Paris 1889 som arrangerades för att fira hundraårsjubileet av franska revolutionen. Men protesterna var många inför bygget. En kommitté bildades med flera franska berömdheter, bland annat författaren Guy de Maupassant. De skrev följande i tidningen Le Temps, som en öppen protest till utställningens arrangörer: ”Tänk för ett ögonblick ett löjligt torn som dominerar Paris som en gigantisk svart skorsten. Notre Dame, Louvren, Invaliddomen och de andra monumenten kommer alla att vara förödmjukade monument och försvinna i denna hemska dröm. De kommer i 20 år att hamna i skuggan av denna hatiska plåtbyggnad”, skrev de. Tanken var nämligen att Eiffeltornet bara skulle stå där i 20 år... Nästa bild visar mer av bygget.

Annons
X
Annons
X
Foto: OKÄND Bild 1 av 1

Bild 3 av 19

Foto: OKÄND

**7 december 1887. **Grunden av Eiffeltornet tar nu form. Ritkontoret hade gjort ett grundligt arbete: 1 700 allmänna ritningar samt 3 629 detaljritningar för de 18 038 olika delar som behövdes för att få ihop denna jättekonstruktion.

Stäng

HARRISONS HISTORIA – utvalda händelser och fenomen varje vecka direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se
    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: OKÄND Bild 1 av 1

    Bild 4 av 19

    Foto: OKÄND

    **20 mars 1888. **Här håller de fyra ”benen” på att sammanbindas, vilket var ett kritiskt skede i bygget. Det togs en kort paus inför denna fas och då uttrycktes tvivel mot Gustave Eiffel i flera tidningar – skulle det verkligen lyckas eller var Eiffel galen? Eiffel kan inte ha haft det lätt under byggåren. Tornet var förstås ett stort samtalsämne i hela Paris. Visst är det lite magiskt att se Eiffeltornet i denna skepnad.

    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: OKÄND Bild 1 av 1

    Bild 5 av 19

    Foto: OKÄND

    **15 maj 1888. **Något efter att denna bild togs kunde Gustave Eiffel ha en första mottagningen uppe i tornet – nämligen på den första avsatsen som nu var klar. Han tog där emot journalister från stadens tidningar.

    Annons
    X
    Annons
    X
    Bild 1 av 1

    Bild 6 av 19

    **21 augusti 1888. **Eiffeltornet börjar nu på allvar ta form. Metallkonstruktionen skulle till slut bestå av ungefär 12 000 järnbalkar, som är sammanfogade med 2,5 miljoner nitar.

    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: OKÄND Bild 1 av 1

    Bild 7 av 19

    Foto: OKÄND

    **26 december 1888. **Vid jultid är tornet snart färdigt. Några tragiska incidenter inträffade under bygget. En byggarbetare skulle exempelvis visa plattformen för sin fästmö. Han tappade balansen och dog efter ett fall på 60 meter ner till marken.

    Annons
    X
    Annons
    X
    Bild 1 av 1

    Bild 8 av 19

    **Mars 1889. **Parisarna hade nu fått en ny vy att skåda – antingen att älska eller att hata... Eiffeltornet var nu världens högsta konstruktion, vilket var fallet ända fram till 1930 då Chrysler Building invigdes i New York. 31 mars bjöd Gustave Eiffel in pressen upp till tornets topp. Det fanns ännu inga färdiga hissar så de fick gå i trappor upp till toppen. Det ska ha tagit ungefär en timme att komma upp, eftersom Eiffel vid flera tillfällen stannade gruppen för att förklara olika finesser kring bygget.

    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: ALAMY Bild 1 av 1

    Bild 9 av 19

    Foto: ALAMY

    Här arbetet med att färdigställa hissen inför utställningen på en bild från 1889. Eiffeltornet var 300 meter högt när det färdigställdes, men är nu 324 meter om man räknar radioantennen som installerades 1957.

    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: ALAMY Bild 1 av 2
    Bild 2 av 2

    Bild 10 av 19

    Foto: ALAMY

    Här nyfikna människor i Paris som beskådar den nya kolossen under världsutställningen 1889.

    Teckning av hissen som förde upp folk i tornet 1889.

    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: CORBIS Bild 1 av 1

    Bild 11 av 19

    Foto: CORBIS

    En stolt Gustave Eiffel (vänster) högt upp i Eiffeltornet tillsammans med en vän invigningsåret 1889. Eiffeltornet byggdes på två år, två månader och fem dagar.

    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: CORBIS Bild 1 av 1

    Bild 12 av 19

    Foto: CORBIS

    Det har inte alltid varit brunt. 1889 var det målat i gult och mellan 1954 och 1961 hade det en brunröd färg. Tyvärr har jag inte lyckats hittat några färgbilder från perioden – här sångaren Henri Salvador vid tornet 1958.

    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: ALAMY Bild 1 av 2
    Foto: OKÄND Bild 2 av 2

    Bild 13 av 19

    Foto: ALAMY

    Här ett tidigt fallskärmshopp från Eiffeltornet. Ett annat hopp från tornet slutade 1912 i tragik. Då testade österrikaren Franz Reichelt sin specialgjorda fallskärm i ett hopp från tornet. Han var skräddare och fallskärmsdesigner. Han försökte utveckla en ”fallskärm-kostym” som inte var mycket större än vad som normalt bärs av en flygare, men med tillägg av ett par stavar, ett sidenkapell samt en liten mängd gummi. I februari 1912 meddelade han pressen att han äntligen fått tillstånd att utföra sitt experiment från Eiffeltornet. Den 4 februari 1912 hoppade Reichelt från Eiffeltornets första avsats 60 meter över marken. Försöket misslyckades och han föll handlöst mot marken och dog omedelbart inför ögonen på skräckslagna åskådare och reportrar.

    Foto: OKÄND

    Här Franz Reichelt i fallskärmskostymen.

    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: CORBIS Bild 1 av 1

    Bild 14 av 19

    Foto: CORBIS

    1925 gjorde Citroëns grundare André Citroën ett historiskt drag. Han köpte till sig reklamplatsen på hela Eiffeltornet. I drygt tio år hade därför tornet regelbundet lysande reklam för bilmärket på tre av sina fyra sidor. Det var den tidens största reklampelare och kom med i Guinnes rekordbok. Reklamen utgjordes av 250 000 elektriska lampor i olika färger. Enligt Eiffeltornets officiella hemsida fanns reklamen på plats från 1925 till 1936.

    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: ALAMY Bild 1 av 1

    Bild 15 av 19

    Foto: ALAMY

    1940: En mardrömsbild för fransmännen. Adolf Hitler poserar framför Eiffeltornet efter invasionen av Frankrike.

    Annons
    X
    Annons
    X
    Bild 1 av 1

    Bild 16 av 19

    Eiffeltornet är inget för den med svindel. Här utsikten från första avsatsen. En rolig detalj: Vinterkylan gör att tornet krymper något och därför är 10–20 centimeter kortare än på sommaren.

    Annons
    X
    Annons
    X
    Bild 1 av 2
    Foto: IMAGO/FUTURE IMAGE Bild 2 av 2

    Bild 17 av 19

    Närbild av den märkliga konstruktionen.

    Foto: IMAGO/FUTURE IMAGE

    Eiffeltornet underifrån.

    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: ALAMY Bild 1 av 1

    Bild 18 av 19

    Foto: ALAMY

    Varje jämn timme varje natt tänds Eiffeltornet gyllene belysning i fem minuter medan tornets egen ljusstråle lyser över Paris. Detta ses bäst från Place du Trocadero.

    Annons
    X
    Annons
    X
    Bild 1 av 2
    Foto: CORBIS Bild 2 av 2

    Bild 19 av 19

    Den bedårande utsikten från Eiffeltornet. Man kan tänka sig hur overkligt det var för 1800-talsmänniskorna som tog sig upp i tornet – före flygplanens tid. Tornet har sju miljoner besökare om året. Det gör det till världens mest besökta byggnad som man måste betala för.

    Foto: CORBIS

    Vi avslutar med en bild på Gustave Eiffel (1832–1923) i arbete. Eiffels skapelse är – och lär förbli – en av jordens mest berömda och fascinerande byggnader.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X