Annons

Svår matte ska inte stoppa elever

Hur mycket matte har man egentligen nytta av, frågar artikelförfattaren som menar att utbildningsministern lyssnat på lobbyister.
Hur mycket matte har man egentligen nytta av, frågar artikelförfattaren som menar att utbildningsministern lyssnat på lobbyister. Foto: TOMAS ONEBORG
Publicerad

I artikeln ”Björklund har blivit grundlurad” ifrågasatte jag omfattningen av matematiken och katederundervisningen i skolan. Artikeln fick ett kraftigt gensvar. De flesta kom från läsare som blivit uppretade av artikelns innehåll. Det var inte oväntat. Skriver jag att matten tar för stor plats i skolan, så kastar sig naturligtvis en massa mattelärare på mig. Antyder jag att Björklund är inkompetent för sitt jobb, så kastar sig naturligtvis en massa folkpartister på mig. Som man sår får man skörda. Jag kan givetvis inte besvara varje kommentar men jag vill bemöta något av den kritik jag fått.

Många läsare har på ett närmast religiöst sätt lyft fram matematikens mystiska förmåga att ge förklaringar till de flesta fenomen i historien och i vår omvärld. De har också hävdat att matematiken förädlar människan och skärper logiken och intellektet, trots att forskningen visat, att mattestudier inte kan ge någon sådan överspridningseffekt. Om det hade varit på det viset skulle nog många av dessa mattekramares kommentarer sett annorlunda ut. Argument som att jag är en idiot och kommunist imponerar inte. Det gör inte heller förvrängningarna av innehållet i min text.

Annons
Annons
Annons
Annons