Annons

Mikael Mölstad:Systembolagets monopol går mot sitt slut

Illustrationsbild
Illustrationsbild Foto: Geir Olsen / TT

Det blir knepigt för Systembolaget att behålla sitt monopol i en snabbt växande digital värld. Näthandeln känner nämligen inga gränser.

Under strecket
Publicerad

Systembolagets monopol liknar alltmer en dans på slak lina. Liknelsen är säkert märklig för en majoritet av svenskar som fortfarande gillar sitt Systembolag. Men – omvärlden förändras nu snabbare än vad Systembolaget önskar. Idag sker en omfattande förflyttning av handeln från fysisk butik till nätet. För en hel generation av yngre svenskar är inte Systembolagets butiker lika intressanta. Många av dem tycker att det är helt irrelevant att springa på stan för att handla. De vill kunna beställa hem sina varor på studs. Och leveransen ska gå snabbt – gärna på några timmar. För denna snabbt växande skara är pris och bekvämlighet det viktigaste. Ett stort urval kommer i tredje hand. Vad gäller personlig kundservice funkar en chattbot lika bra som en människa.

Kommer Systembolaget att vara tillräckligt snabbfotade för att anpassa sig i tid till den nya digitala världen? Jag är inte övertygad. Jag vill påstå att det blir svårt för dem att behålla monopolet när utvecklingen sätter fart ordentligt. När marknadsandelen kryper under femtio procent blir det kritiskt. Detta oavsett hur de argumenterar kring sitt statliga uppdrag att sälja alkohol med ansvar – det vill säga begränsa tillgängligheten och hålla bort privata vinstintressen. Folkhälsoargumentet kommer då också att falla platt till marken.

Annons
Annons

Kommer Systembolaget att vara tillräckligt snabbfotade för att anpassa sig i tid till den nya digitala världen? Jag är inte övertygad.

Redan idag finns beräkningar som säger att Systembolagets marknadsandel vad gäller spritförsäljning ligger under femtio procent. För öl handlar det om cirka sextio procent och för vin kring åttio procent. Vi svenskar handlar alltså alkohol genom många kanaler där inte Systembolaget har monopolkontroll: tax-free, lagliga inköp via näthandel och gränsbutiker samt restaurangförsäljning är några av dem. Även den omfattande smugglingen av öl och sprit ingår.

Det stora problemet för Systembolagets framtid är att deras monopol för försäljning av alkoholdrycker inte innefattar näthandel. Själva vill de dock inte se det på det viset. Delvis är det sant eftersom Systembolaget har ensamrätt på att lagerföra drycker inom Sverige för att sälja till konsumenter. Men för de som sysslar med näthandel är det knappast ett problem. Näthandeln känner nämligen inga gränser. Fri rörlighet för varor och tjänster inom EU är en grundpelare inom unionen.

Vid ett symposium nyligen ställdes frågan på sin spets: kommer Systembolaget att kunna vidmakthålla sin nästan omöjliga balansakt när näthandeln tar fart? Deras svar blev att ”vi har lång tradition att balansera våra uppdrag…”.

Det längre svaret är att de inser att den svenska lagstiftningen inte är anpassad för den nya tidens hemleveranser via nätköp. Systembolaget menar nu att det är statens uppgift att tänka till för att lösa dessa frågor – underförstått lagstifta så att Systembolaget kan behålla sin monopolställning.

I väntan på detta gör nu Systembolaget en stor satsning för att utveckla sin onlinebutik för enklare och snabbare hemleveranser. Bland annat ska de där kunna erbjuda hela sitt sortiment.

Efter att ha bevakat Systembolaget i mer än 20 år är jag spänd på hur det ska gå. Dessvärre för alla Systembolagsvänner tror jag att tiden talar emot Systembolagets monopol. Deras balansakt blir helt enkelt för svår.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons