Annons

Svalare Kina sänker frakthyrorna

Under strecket
Publicerad

OSLO Torrlastmarknaden har blivit rena berg- och dalbanan. Den viktigaste mätaren för kostnaderna att frakta varor som järnmalm och kol är Baltic Dry Index. Efter att den före årsskiftet var uppe i 6 200 poäng, har den fallit ned till 2 500 poäng.
Det är den engelska shippingbörsen Baltic Exchange som utarbetar Baltic Dry Index, BDI. Det väger ihop frakthyrorna på de 24 viktigaste transportsträckorna i världen. Fram till 2003 hade BDI aldrig varit över 1 800. Då trädde plötsligt Kina ut på världsmarknaden som den största köparen av en lång rad råvaror. Det fick frakt-hyrorna på de torrlastfartyg som inte var uppbundna av långa kontrakt att skjuta i höjden. En topp nåddes i januari 2004. Därefter föll index lika snabbt till 2 600 i juli det året. En ny, ännu högre topp, nåddes julen 2004. Så har frakthyrorna fallit igen.

– Det är lite tidigt att tala om säsongsmässiga variationer eftersom vi bara sett så höga frakt-hyror två gånger. Men vi tror att frakthyrorna kommer att vända igen, säger Amir
Conrad Osmanagic, som är analytiker på den norska skeppsmäklaren Fearnleys.
Tidigare har den kinesiska importen av järnmalm och kol lett till långa köer med fartyg i export-hamnarna i Indien, Australien och Brasilien.

Annons
Annons
Annons