Annons
Recension

CabaretSval föreställning lyckas inte förmedla känslor

Sarah Dawn Finers karaktär, sångerskan Sally Bowles, bär upp föreställningen med självklar auktoritet och överdådiga sångnummer.
Sarah Dawn Finers karaktär, sångerskan Sally Bowles, bär upp föreställningen med självklar auktoritet och överdådiga sångnummer. Foto: FOTO: CARL THORBORG
Publicerad

Wagnerdån inramar Ronny Danielssons nya uppsättning av Cabaret, där vilsna människor rör sig i en föränderlig värld av lastpallar, omvärvda av ett vackert dis. Dansarna kryper upp ur stora lådor, och i slutscenen försvinner de köande in i en stor container, avklädda ner till underkläderna.

Många av dagens iscensättningar av ”Cabaret” arbetar med liknande antydningar om massavrättningar, som ju anas i förlängningen av Christopher Isherwoods Berlinnoveller, även om de är fast förankrade i Weimartiden. I motsats till moderna musikaler, som ofta är hårt styrda av upphovsmännen, innehåller ”Cabaret” ett helt universum av möjligheter. Regissören kan välja och vraka ur allt material från den komprimerade berättelsen som svällde ut till teaterpjäs, film, musikal och musikalfilm.

Annons
Annons
Annons