Annons
Recension

OnceSvajigt men magiskt

Publicerad

Det sägs att Bob Dylan tyckte så mycket om Once att han lejde filmens huvudrollsinnehavare Glen Hansard, en känd irländsk musiker som bland annat spelade i filmen The Commitments, som förband. Det är logiskt om det är sant, för Once är en singersongwritermusikal i ordets rätta bemärkelse: Hansards namnlöse karaktär är en gatumusikant i Dublin som om dagarna spelar hits för brödfödan, och på nätterna står i samma gathörn med egenkomponerade visor om sitt brustna hjärta. En natt möter han en tjeckisk blomförsäljerska (Irglová) och de inleder en försiktig affär.

Once är en musikalisk romantisk komedi som är lika självklar, gripande och svajig som en irländsk folkballad av Damien Rice eller Van Morrison. Filmen, som är inspelad för motsvarande en miljon svenska kronor, har en påtaglig lågbudgetkänsla; scener känns improviserade, balanserar på gränsen till det styltiga, och kameran skakar.

Annons
Annons
Annons