X
Annons
X
Recension

Gentlemannen Svagt manus hinder för Dorsins gränslösa begåvning

Att spela pastisch är svårt – det bevisar uppsättningen av "Gentlemannen" där Henrik Dorsin sliter åttafaldigt med en rätt tunn text.

Henrik Dorsin omgiven av ensemblen på Oscars. Foto: Mats Bäcker

Henrik Dorsin håller på att ta över landet. Han är ju överallt: han deläger Scalateatern, spelar ”Glada änkan” på Operan – en roll för vilken han fick SvD:s Operapris förra året – och han sprider sitt komiska evangelium via ”Grotesco” i SVT. Nu tar han ännu ett steg för att ta makten över den svenska humorn: han spelar åtta (8) roller under en och samma uppsättning.

"Gentlemannen" är en amerikansk musikalisk komedi som fick premiär 2013. Det är en pastisch på allt från Wodehouse, glada operetter av Gilbert & Sullivan och Oscar Wildes många pjäser. Det är ett massmördardrama som utspelas under början 1900-talet och dess tillkomst beror möjligen på framgången för tv-serier som "Downton Abbey". Den dåtida engelska överklassen och dess regelsystem ses från en mer munter sida, och mycket brittiskt ironisk.

Henrik Dorsin omgiven av ensemblen på Oscars.

Foto: Mats Bäcker Bild 1 av 3

Andreas T Olsson, Suzanne Reuter och Henrik Dorsin.

Foto: Micael Engström Bild 2 av 3

Sara Jangfeldt och Andreas T Olsson.

Foto: Mats Bäcker Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X