Suzuki Swace går på bilmaskerad

Förutom emblemen och skärmen i fronten är det inget som skiljer Swace från originalet Toyota Corolla.
Förutom emblemen och skärmen i fronten är det inget som skiljer Swace från originalet Toyota Corolla. Foto: Anders Wiklund/TT

Suzuki breddar sitt modellutbud genom ett samarbete med Toyota. Nya Swace är en Corolla fast med lösmustasch. Det innebär snål hybriddrift och generösa inner­utrymmen. Vi hoppar in bakom ratten med en fråga: Varför erbjuder man samma bil, fast till ett högre pris?

Under strecket
Publicerad
Swace har en hybdridteknik som kombinerar och alternerar mellan bensin- och eldrift.

Swace har en hybdridteknik som kombinerar och alternerar mellan bensin- och eldrift.

Foto: Anders Wiklund/TT
Bilen har fin eldrift och smidig övergång till bensinmotorn.

Bilen har fin eldrift och smidig övergång till bensinmotorn.

Foto: Anders Wiklund/TT
Pekskärmen går att manövrera med knappar. Tyvärr saknas navigation.

Pekskärmen går att manövrera med knappar. Tyvärr saknas navigation.

Foto: Anders Wiklund/TT
I den högre utrustningsnivån ingår döda vinkeln-varnare.

I den högre utrustningsnivån ingår döda vinkeln-varnare.

Foto: Anders Wiklund/TT
Sittkomforten är god i all sin enkelhet och det är lätt att hitta en bra körställning.

Sittkomforten är god i all sin enkelhet och det är lätt att hitta en bra körställning.

Foto: Anders Wiklund/TT
Förarmiljön är spartansk, men enkel och funktionell.

Förarmiljön är spartansk, men enkel och funktionell.

Foto: Anders Wiklund/TT
Den steglösa lådan är smidig men motorljudet blir väl påtagligt vid gaspådrag.

Den steglösa lådan är smidig men motorljudet blir väl påtagligt vid gaspådrag.

Foto: Anders Wiklund/TT
Anders Wiklund/TT
Foto: Anders Wiklund/TT
Kia Ceed Sportswagon.

Kia Ceed Sportswagon.

Foto: Simon Hamelius
Annons

Fotografen luras inte av förklädnaden och misstar Swace för en Corolla. Det är inte konstigt. I grunden är det samma bil, som byggs på samma fabrik. Skillnaderna är små. Suzuki har givit fronten en annan inramning, i övrigt är det bara emblemen som skiljer bilarna åt.

Fördelarna är att Swace är minst lika bra som Corolla – bilen har samma goda inner­utrymmen, bra sittkomfort och rejäl bagagevolym – och Toyotas snåla och välbeprövade hybriddrift jobbar under skalet. Samma ”hybrideri” med en 1,8 liters bensinmotor finns även i modellerna Prius, Auris och CH-R. De officiella förbruknings­siffrorna på 0,45 liter per mil uppnår vi aldrig, men vi är inte långt ifrån.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons