X
Annons
X
Recension

A Grin Without a Cat Borås internationella skulpturbiennal 2018 Surrealism präglar spännande skulpturbiennal

Ett litet kors av kvistar, basketringar på en husvägg och tyngdlyftare som flyttar statyer. Med lätt absurdistiskt anslag utmanas föreställningen om vad skulptur är. Årets biennal i Borås är smart tänkt, fast ibland får Håkan Nilsson svårt att hänga med.

Christian Jankowski, ”Heavyweight history”, videostillbild, 2013. Foto: Borås Konstmuseum

Med utställningstiteln ”A Grin Without a Cat”, hämtat från Lewis Carrols berättelse om Alice i underlandet slår Borås internationella skulpturbiennal an ett lätt absurdistiskt tonläge. Det ligger i tiden. Moderna Museet i Stockholm har under våren visat både egyptisk surrealism och presenterat Nathalie Djurberg och Hans Bergs märkliga värld. De senare ingår dessutom i utställningen i Borås.

För skulpturbiennalen betyder detta ett välkommet ifrågasättande av själva utställningsformen, och många verk utmanar föreställningen om vad skulptur är och kan vara. Det är en spännande men inte är helt oproblematisk vändning. Ibland är det svårt att hänga med.

Christian Jankowski, ”Heavyweight history”, videostillbild, 2013.

Foto: Borås Konstmuseum Bild 1 av 5

Johan Thurfjell, ”Memorial”, 2018.

Foto: David Eng Bild 2 av 5

Børre Sæthre/Reinius & Backström, ”Tempo Modules”, 1960-2018.

Foto: Börre Saethre Bild 3 av 5

Hassan Khan & Andeel, ”Groteskomashion”, 2018.

Foto: David Eng Bild 4 av 5

Latifa Echakhch, ”La dépossession”, 2014.

Foto: David Eng Bild 5 av 5
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X