Annons

Superswedes – när Sverige var bäst utan att skryta

Ingen anade vilken succé bilen skulle bli, ännu mindre att den skulle förändra bilden av ett helt land. Det här är en berättelse om mod och framtidstro – men också om spruckna drömmar. Berättelsen om Saab 900.

Uppdaterad
Publicerad
Året var 1981. En bild togs i Monte Carlo av Björn Borg och Ingemar Stenmark. De lutade sig lojt mot sina Saab 900 turbo-bilar. Stenmarks var teracottaröd med takräcke.
Året var 1981. En bild togs i Monte Carlo av Björn Borg och Ingemar Stenmark. De lutade sig lojt mot sina Saab 900 turbo-bilar. Stenmarks var teracottaröd med takräcke. Foto: Saab Automobile

Den 22-årige Björn Borg var världens mest hypade idrottsman. Han vann det året Franska öppna i Paris, Wimbledon i London och spelade final i US Open i New York.

Året var 1981. En bild togs i Monte Carlo av Björn Borg och Ingemar Stenmark. De lutade sig lojt mot sina Saab 900 turbo-bilar. Stenmarks var teracottaröd med takräcke.

Foto: Saab Automobile Bild 1 av 19

Blubb blubb blubb. Artikelförfattarens egen Saab 900 Aero rullar sakta in i Saabmuseet.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 2 av 19

Gunnar Johansson, Stig-Göran Larsson och Gunnar Larsson berättar om Saab 900:ans tillblivelse.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 3 av 19

Tekniska direktören Henrik Gustafsson begrundar en tidig variant på en ny Saab som skulle efterträda Saab 99. Den ritades av chefdesignern Björn Envall.

Foto: Saab Automobile Bild 4 av 19

Björn Envalls designstudie över en helt ny lyxig Saab som skulle ta fajten med BMW och Mercedes. Som aldrig blev av.

Foto: Saab Automobile Bild 5 av 19

Henrik Gustafsson på sitt tjänsterum när det begav sig. I vänster hand (höger från din sida sett) en Saab 99. Den var rationell. Low key. Mekanisk och sträv i kynnet. Nya 900 (till vänster) var egentligen samma bil men skulle andas lyx.

Foto: Saab Automobile Bild 6 av 19

Det experimenterades redan 1973 med förlängda Saab 99:or, men i detta tidiga skede låg förlängningen bakom framaxeln. Sedan kom prototyper med förlängning framför framaxeln 1977. Inga av prototyperna vann några designpriser.

Foto: Saab Automobile Bild 7 av 19

Glada miner utanför Grand Hôtel den 5 maj 1977. Men snart gick allt snett. Bilden är ett stycke svensk industrihistoria. AB Volvos styrelseordförande Gunnar Engellau avgick året efter. Volvos vd PG Gyllenhammar avgick under förnedrande former 1993. Curt Mileikowsky avgick som vd i Saab-Scania strax efter att denna bild togs och gick bort 2005. Marcus ”Dodde” Wallenberg som var ordförande i Saab-Scania gick bort i september 1982.

Foto: Jan Björsell Bild 8 av 19

Projekten på Saab inleddes länge med ”X” . Denna ordning startde när Rolf Mellde tillträdde som teknisk chef 1970. Saab 900 blev projekt X36. X1 var en V8 som aldrig blev av.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 9 av 19

Instrumentpanelen är vänd mot föraren. Mätarnas tydliga orange-gula visare tillkom efter många kontakter med Saabs flygdivision.

Foto: Simon Hamelius/Klassiker Bild 10 av 19

Saab 900 turbo skulle hålla för export: Den stod för det egensinniga, mekaniska och något allt igenom säreget som sade: Vi är bäst. Men vi skryter inte.

Foto: Saab Automobile Bild 11 av 19

Att Saabs rallysatsning lades ner 1980, av kostnadsskäl, passade in i den nya berättelsen om Saab: Nya 900 skulle inte köras skitig i skogen utan stå utanför arkitektritade hus där det bodde advokater och författare.

Foto: Saab Automobile Bild 12 av 19

Palmes sista bil blev en Saab 900 GLi från 1984. Palme köpte en ”GLi” som till skillnad från den billigaste ”GL” hade insprutning och 118 hästkrafter. Bilen finns nu på Albinsson & Sjöbergs bilmuseum.

Foto: Bo Schreiber Bild 13 av 19

Nya linjer, utan tak.

Foto: Saab Automoobile Bild 14 av 19

Jonas Fröbergs Saab 900 Aero från 1990 vars proveniens skulle kunna vara en klassisk skröna av Saabs marknadsavdelning: såld ny 1990 i franska Lyon. Tre välrenommerade advokater i staden var ägare fram till 2017 när den såldes tillbaka till Sverige.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 15 av 19

till höger står de, Saab 900:or på pärlband. Rakt fram skribentens egen 900 Aero som nu återvänt till Sverige efter ett liv i sus och dus i södra Frankrike.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 16 av 19

Saab 900 Aero hette på USA-marknaden SPG – Special Performance Group och på vissa Europamarknader 900 Turbo 16S.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 17 av 19

Volvos monter på bilmässan i Paris får Zlatan Ibrahimovic symboliskt nyckeln till den Volvo XC90 med nummer 10 av vd Håkan Samuelsson.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 18 av 19

En turbo – med hastighetsmätaren utdragen till 240 km/h. Turbomätare finns. Så klart.

Foto: Simon Hamelius / Klassiker Bild 19 av 19