Annons

Supermiljöbil: Bullrigt sladdbarn till vettigt pris

Kia har fått ett sladdbarn. Niro Plug-in Hybrid blir lillasyskon till Optima Plug-In Hybrid, som lanserades i somras. Med ett pris som även kan locka privatkunder räknar den svenske importören med ett laddat segertåg.

Publicerad
Kia Niro kommer nu som laddbar plug-in-hybrid och klassas därmed som supermiljöbil. Fast 58 kilometer på enbart el är en sanning med modifikation.
Kia Niro kommer nu som laddbar plug-in-hybrid och klassas därmed som supermiljöbil. Fast 58 kilometer på enbart el är en sanning med modifikation. Foto: Rolf Gildenlöw/TT

Kia Niro är en så kallad crossover som storleksmässigt hör hemma i vad som brukar kallas Golf-klassen. När den nu kommer som en laddningsbar hybrid är det just VW Golf som den utmanar. Laddbara Golf GTE. Precis som storebror Optima i laddbart utförande tog sikte på VW Passat GTE.

Utmanarens vassaste vapen är prislappen. I viss mån också räckvidden. Enligt den nuvarande europeiska körcykeln, som dessbättre sjunger på sista versen, ska Kia Niro Plug-in Hybrid klara 58 kilometer på enbart el medan VW Golf GTE bara klarar 50 kilometer.

Kia Niro hör storleksmässigt hemma i den så kallade Golf-klassen.
Kia Niro hör storleksmässigt hemma i den så kallade Golf-klassen. Foto: Rolf Gildenlöw/TT

I verkligheten klarar ingen av dem vare sig 50 eller 58 kilometer, framför allt inte i svenskt klimat, men sanningen är i alla fall att Niro tar dig lite längre än Golf. Vilket nog främst beror på att VW tar ut mera kraft och prestanda än Kia. 204 hästkrafter mot 141 gör skillnad i förbrukning, oavsett bränsle.

Annons

Det gör uppenbart också skillnad på prislapparna. Niro Plug-in Hybrid är ungefär 85 000 kronor billigare än Golf GTE. Fast å andra sidan är laddningsbara Kia Niro lika mycket dyrare än samma bil med vanlig hybriddrift. Alltså den utan sladd som lanserades för ett år sedan. Den drar visserligen 0,25 liter mer bensin per mil men merkostnaden för den laddbara versionen räcker till sisådär 5 700 liter bensin, som i sin tur räcker till ungefär 15 000 mils körning. Fast så ska man kanske inte räkna om det nu är miljön vi vill spara.

Nog skulle väl den som satsar på en supermiljöbil också våga sig på lite raffigare interiör?
Nog skulle väl den som satsar på en supermiljöbil också våga sig på lite raffigare interiör? Foto: Rolf Gildenlöw/TT

Kia Niro är till formatet lite mittemellan och aningen obestämbar när det gäller klassindelningen. Den är lite högre och rymligare än VW Golf och därmed behagligare att ta sig i och ur, men någon riktigt suv är det ju inte. Crossover är en beteckning som poppat upp när bilbranschen inte själv riktigt vet var en ny modell hör hemma. En korsning skulle vi väl säga på svenska. Egentligen är Niro mer jämförbar med högbyggda Golf Sportsvan, men den finns inte som hybrid. Inte än.

Det är först när kusinen Ioniq från Hyundai når de svenska handlarna som konkurrensen blir mera jämbördig. Den har samma drivlina som Niro Plug-in Hybrid, är också framhjulsdriven och hamnar prismässigt i samma härad.

Batteripacken stjäl utrymme från bagaget och det går inte att lägga sladdar under golvet.
Batteripacken stjäl utrymme från bagaget och det går inte att lägga sladdar under golvet. Foto: Rolf Gildenlöw/TT

Kia Niro i plug-in-utförande har ett litiumpolymerbatteri på 8,9 kilowattimmar, vilket ger en räckvidd på eldrift som klarar de flesta normala vardagsresor – till och från jobbet, dagiset, köpcentrat och fotbollsträningen. Fabriksuppgiften på 58 kilometers räckvidd är i vanlig ordning något optimistisk men 48 kilometer, som vi noterade för testbilen en solig höstdag, är ändå jämförelsevis bra. Bilen prioriterar automatiskt ren eldrift men kopplar in bensinmotorn vid behov, exempelvis vid en snabb omkörning eller om klimatanläggningen måste jobba extra hårt för att kyla eller värma kupén. När kraften i batteriet börjar sina går systemet över till hybriddrift.

Laddboxen är mindre och lättare än de vi bekantat oss med tidigare.
Laddboxen är mindre och lättare än de vi bekantat oss med tidigare. Foto: Rolf Gildenlöw/TT

Batteriet kan laddas via ett vanligt eluttag och är placerat under lastgolvet, där det stjäl drygt 100 liter av bagageutrymmet. Därmed försvinner även utrymmet under lastgolvet och man står där med sladdar och laddbox och vet inte var man ska göra av grejerna.

Niro är standardutrustad med dubbelkopplingslåda och även med en frihjulssfunktion så att den kan rulla fritt i nedförslut. Bränsleförbrukningen anges till 0,13 liter milen enligt gällande körcykel. Några hisnande prestanda erbjuds förstås inte men eftersom elmotorn ger full kraft redan från noll så är Niro snabb och smidig i stadstrafik.

1/2

På instrumentpanelens bildskärm kan du hela tiden följa hur mycket el du förbrukar och se hur långt du kan köra. Med en knapptryckning kan du också se var de närmaste laddstolparna finns.

Foto: Rolf Gildenlöw/TT
2/2

Pedal till p-bromsen känns onekligen som yesterday’s news i en bil för morgondagen.

Foto: Rolf Gildenlöw/TT

Eftersom det är en laddhybrid klassas den som supermiljöbil och är berättigad den statliga premien på 20 000 kronor. Kör du Niro Plug-In Hybrid i tjänsten och bilen alltså ägs av din arbetsgivare så betalar du förmånsskatt på blygsamma 817 kronor i månaden. Är det sedan gratis att ladda bilen på jobbet kan du knappast åka billigare i en sprillans ny bil.

Däremot skulle du kunna åka betydligt tystare, vilket väl är en av poängerna med eldrift, om det inte vore för allt oväsen från hjulen. Slutligen ett tips från coachen – se till att du får strålkastare med led-teknik. Annars får du träna upp ditt mörkerseende.

Bara de brandgula kablarna under motorhuven skvallrar om att det är en laddhybrid.
Bara de brandgula kablarna under motorhuven skvallrar om att det är en laddhybrid. Foto: Rolf Gildenlöw/TT

Motor/växellåda

Betyg: 4 av 6

Frontmonterad parallellhybrid med 1,6-liters bensinmotor i kombination med en 44,5 kilowatts elmotor, som ger en systemeffekt på 141 hästkrafter. Litiumpolymerbatteri på 8,9 kilowattimmar. 6-stegad dubbelkopplingsväxellåda. Drivlinan jobbar tyst och överraskande effektivt.

Ekonomi/miljö

Betyg: 5 av 6

Konkurrenskraftigt pris som ingen supermiljöbil i klassen ens är i närheten av. Staten bjuder på drygt 20 000 kronor i premie. Drivsystemet prioriterar batteridrift. Inte lika energisnål som fabriken anger, men är vardagsresorna inte mer än fyra, fem mil klarar du dig på enbart el.

Foto: Rolf Gildenlöw/TT

Köregenskaper

Betyg: 4 av 6

Enkel och faktiskt rätt rolig att köra. Konsekvent uppträdande även i pressade moment. Växlingarna mellan de två motorerna sker nästan obemärkt. Av elmotorn hörs ingenting men bullret från hjulen är desto mer besvärande.

Säkerhet

Betyg: 4 av 6

Bilarna som kommer till Sverige är standardutrustade med både aktiva och passiva säkerhetssystem och fick i det skicket maximala fem stjärnor vid Euro NCAP:s krocktest. Vindrutestolparna ger svåra skador vid kollision med oskyddad trafikant.

Helhet

Betyg: 4 av 6

Supermiljöbil till ett mycket vettigt pris och med hyggligt bra räckvidd på enbart el. Välutrustad. Batteripacken stjäl drygt 100 liter av bagageutrymmet. Svensk grov asfalt i kombination med hårda lättrullande däck ger högt buller i kupén.

Två rivaler

Foto: Hyundai

Hyundai Ioniq
319 900 kr. 141 hk. 26 gr/km.

Foto: VW/Volkswagen AG

VW Golf GTE
383 900 kr. 204 hk. 38 gr/km.

Annons
Annons
Annons

Kia Niro kommer nu som laddbar plug-in-hybrid och klassas därmed som supermiljöbil. Fast 58 kilometer på enbart el är en sanning med modifikation.

Foto: Rolf Gildenlöw/TT Bild 1 av 12

Kia Niro hör storleksmässigt hemma i den så kallade Golf-klassen.

Foto: Rolf Gildenlöw/TT Bild 2 av 12

Nog skulle väl den som satsar på en supermiljöbil också våga sig på lite raffigare interiör?

Foto: Rolf Gildenlöw/TT Bild 3 av 12

Batteripacken stjäl utrymme från bagaget och det går inte att lägga sladdar under golvet.

Foto: Rolf Gildenlöw/TT Bild 4 av 12

Laddboxen är mindre och lättare än de vi bekantat oss med tidigare.

Foto: Rolf Gildenlöw/TT Bild 5 av 12

På instrumentpanelens bildskärm kan du hela tiden följa hur mycket el du förbrukar och se hur långt du kan köra. Med en knapptryckning kan du också se var de närmaste laddstolparna finns.

Foto: Rolf Gildenlöw/TT Bild 6 av 12

Pedal till p-bromsen känns onekligen som yesterday’s news i en bil för morgondagen.

Foto: Rolf Gildenlöw/TT Bild 7 av 12
Bild 8 av 12

Bara de brandgula kablarna under motorhuven skvallrar om att det är en laddhybrid.

Foto: Rolf Gildenlöw/TT Bild 9 av 12
Foto: Rolf Gildenlöw/TT Bild 10 av 12
Foto: Hyundai Bild 11 av 12
Foto: VW/Volkswagen AG Bild 12 av 12
Annons
Annons
Annons