Annons

Supermetoderna. Forskarnas fem bästa strategier för att lyckas i skolanAtt lära sig hur man lär sig är nyckeln till framgång

Maria Sundén Jelmini visar att det finns vetenskapligt bevisat goda metoder för inlärning.
Maria Sundén Jelmini visar att det finns vetenskapligt bevisat goda metoder för inlärning. Foto: Tomas Oneborg och Henrik Montgomery/TT

Vi behöver tala om studieteknik med dem som är nybörjare på lärandets bana – barn, ungdomar och studieovana. ”Supermetoderna” är en bra påminnelse om detta, skriver Ulrika Björstén, chef för Vetenskapsradion.

Under strecket
Publicerad

”Jag är ingen superförälder”, inleder Maria Sundén Jelmini sin bok om studieteknik. Boken är på många sätt ett tecken i tiden. Att den riktar sig till just föräldrar är ett tydligt sådant. Den hamnar mitt i en rasande skoldebatt med ett underförstått budskap; vi kan inte förvänta oss att våra barn lär sig de här grundläggande metoderna för god studieteknik i skolan. Och författarens inledningsord skvallrar om de förväntningar vi alla har på oss – att vara, om inte en superförälder, så åtminstone en ständigt närvarande curlingförälder.

Inget fel i engagerade föräldrar förstås, och Maria Sundén Jelmini har sammanställt en lättläst och användbar bok på vetenskaplig grund , om hur vi lär oss och framför allt om hur vi ser till att det nya vi tar in verkligen fastnar i minnet. Den tunna boken är uppdelad i tre avsnitt. Den första delen är mer allmänt hållen om lärande, minne och distraktioner, i den andra delen presenteras själva supermetoderna, och slutligen finns en egen avdelning med tips på hur man kan tillämpa strategierna mer specifikt på de tunga ämnena matematik och främmande språk.

Annons
Annons
Annons