Annons

Superförlag får konkurrens

DEBATT. De mindre förlagens styrka kommer att öka eftersom ­kreativitet inte går att rationalisera, skriver Kristoffer Lind i debatten om den nya bokmarknaden och de stora förlagens agerande.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

En intressant debatt om bokens framtid och förläggarnas roll har utbrutit i SvD. Bakgrunden målas upp av Per I Gedin i en artikel den 2 maj. Han beskriver en bransch i stor förvandling där ekonomer och administratörer med huvudsakligt intresse för den kortsiktiga vinsten har tagit makten från kulturellt intresserade förläggare med ett långsiktigt litterärt perspektiv. Den livsviktiga balansen mellan ett förlags ekonomiska och kulturella kapital skulle därmed vara bruten och huvudskurken är Bonniers. Mot denna beskrivning reagerar en rad Bonnierförläggare i onsdagens tidning. De hävdar att de fortfarande har kvar sin självständighet och att de även med kraftigt reducerade listor har kvar sin bredd. Förläggarens roll är idag mer komplex, vilket inte Gedin begriper sig på med sitt romantiska bakåtblickande perspektiv. Enligt Bonnierförläggarna.

Förläggarnas reaktion är förståelig och argumentationen övertygande. Dock har Gedins huvudpoäng helt försvunnit. Hans artikel bestod till större delen av en bred och övergripande omvärldsanalys där han framför allt betonade de stora förlagsgruppernas konsolidering och uppköp av återförsäljare. Konsolideringen har inom Bonnierförlagen inneburit att de förlag som tidigare kunde konkurrera med varandra om samma författare idag har slagits samman till ett enda superförlag med en gemensam marknads- och produktionsavdelning. För en utomstående kan manövern te sig rationell men med en så stor marknadsandel som Bonnierförlagen har på den svenska marknaden blir operationen aggressiv och utmanande. Lägg därtill att Bonnier, som redan äger alla större bokklubbar, köpt upp Adlibris och Pocketgrossisten. På den senares topplista är i skrivande stund åtta av tio böcker från Bonnier.

Annons
Annons
Annons