Annons

Maria Ludvigsson: Superbegåvningar är inte likadana

Publicerad

Läraren skulle inte längre vara auktoriteten i klassrummet utan arbeta sida vid sida av eleverna och handleda dem som sökte kunskap. När jämlikhetssträvandena under slutet av 1960-talet och hela 1970-talet nådde skolan påbörjades utslätandet av eleverna. Den som stack ut och var särskilt duktig, skulle tillrättavisas och istället för att lära mer och lära fortare, hjälpa sina klasskamrater. Mycket lärandeglädje kvävdes redan här.

Elever som hamnade efter, som behövde särskilt skickliga pedagoger, så kallade specialpedagoger, nekades detta och skulle stoppas in i klassen. Ingen fick vara för duktig, då dämpades de. Ingen fick heller hålla lägre tempo, då fick de hellre sitta kvar i klassrummet med en assistent vid sin sida. Ambitionen att hålla ihop gruppen kom att ta sig orimliga uttryck.

Annons
Annons
Annons
Annons