Super Bowl-reklam följer näringslivet

Finalen i amerikanska fotbollsligan NFL står på farstun. På söndag bänkar sig över 100 miljoner människor, främst amerikaner, framför det största tv-eventet i USA, the Super Bowl Sunday. I över tre decennier har den direktsända finalmatchen vuxit sig till att bli, förutom ett rekordstort sportevent, också en av de viktigaste reklamhögtiderna för storbolagen. SvD Näringsliv har listat fem reklamfilmer som speglat ekonomin.

Under strecket
SvD Näringsliv
Publicerad
Annons

Året är 1984 och hemdatorn är fortfarande en lyxprodukt få förunnade. Apple lanserar med dunder och brak sin första Macintosh, en dator som har hemanvändaren som målgrupp. Reklamfilmen är en passning till författaren George Orwells dystopi
1984, som speglar en mörk framtid där en diktatorlik stat styr världen med järnhand genom att revidera människornas språk och historia.

Det är sista året innan millennieskiftet och platsannonser har börjat leta sig ut på internet. I reklamen svarar barn på frågan om vad de vill bli när de vuxit upp. ”Jag vill kämpa mig upp till att bli mellanchef”, säger en deprimerat pojke. En flicka säger: ”Jag vill få sämre lön för att göra samma jobb som någon annan”. Framtidsutsikterna för barnen var med andra ord inte guldkantade. Lösningen var enligt annonsören att söka jobb på nätet. Så här tretton år senare kan man tyvärr konstatera att inte så himla mycket har hänt med arbetsmarknaden (8,6 procent arbetslösa i USA 1999 mot 9,1 procent 2011*), däremot har internet blivit den absolut största arenan för platsannonser.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons