X
Annons
X
Recension

Tandem Bridges Suggestivt mystiskt, och hypnotiskt”

Tandem bridge - Anita Livstrand
Tandem bridge - Anita Livstrand Foto: PER JALKMAN

Multiinstrumentalisten och sångerskan Anita Livstrand var, i likhet med många andra på den svenska proggmusikscenen, tidigt ute med att korsbefrukta olika musikkulturer med varandra. Hennes soloalbum "Mötet", från 1978, uppvisade personligt omtolkade globala musikaliska influenser från en tid då termen "världsmusik" vare sig hade hamnat i det offentliga ljuset eller blivit problematisk att använda.

När hon nu kommer tillbaka sker det tillsammans med den yngre Daniel Westerlund i en lyckosam konstellation som fått namnet Tandem Bridges. Också här handlar det om en personligt hållen legering av musik från olika platser och olika tider. Med Anita Livstrands ordlösa sång, jojk, slagverk, mungiga och tamboura och Daniel Westerlunds stränginstrument och analoga syntar blir uttrycket suggestivt mystiskt, hypnotiskt skimrande och mjukt rytmiskt. Nedslag görs i amerikansk bluegrass och indisk raga, och en hel del däremellan: sådant som kan kallas ambient, kraut, psykedelia och freak folk. Ibland känns det som att Thomas "Mera" Gartz ande svävar in i musiken. Ibland ligger det nära till hands att jämföra med det som Goran Kajfes presenterade på den Nordic Music Prize-belönade "X/Y", även om den musik som Livstrand och Westerlund gör inte har någon jazz i sig.

Tandem bridge - Anita Livstrand

Foto: PER JALKMAN Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X