X
Annons
X
Recension

Zabor eller psalmerna Succéromanens uppföljare – tvångsmässigt pladder

Efter den kontroversiella och hyllade omskrivningen av "Främlingen" kommer nu Kamel Daouds "Zabor eller psalmerna" – om en man som tvångsmässigt skriver egna versioner av klassikerna. Tungfotat och pladdrigt, tycker Kristoffer Leandoer.

Kamel Daoud, född 1970, i Algeriet belönades med Goncourtpriset för sin romandebut ”Fallet Mersault”. Han är krönikör, redaktör samt debattör – och publicerar ofta samhällskritiska texter om ämnen som sex, politik och frihet i arabvärlden.
Kamel Daoud, född 1970, i Algeriet belönades med Goncourtpriset för sin romandebut ”Fallet Mersault”. Han är krönikör, redaktör samt debattör – och publicerar ofta samhällskritiska texter om ämnen som sex, politik och frihet i arabvärlden. Foto: Patrick Zachmann/IBL

Kalla mig inte Ismael! Med ”Zabor eller psalmerna” fortsätter algeriern Kamel Daoud sitt envig med litteraturhistorien. Debutromanen ”Fallet Meursault” var en motbok till Camus ”Främlingen”, där Meursaults namnlösa mordoffer får gestalt, historia och familj. Huvudpersonen i den nya romanen skriver egna versioner av klassiska verk. Han är den utstötte sonen till byns rikaste man, illa tåld av sina halvbröder och bybornas driftkucku, stammande, epileptisk och med ett Harry Potter-liknande ärr i pannan efter en incident i barndomen. 

Kamel Daoud, född 1970, i Algeriet belönades med Goncourtpriset för sin romandebut ”Fallet Mersault”. Han är krönikör, redaktör samt debattör – och publicerar ofta samhällskritiska texter om ämnen som sex, politik och frihet i arabvärlden.

Foto: Patrick Zachmann/IBL Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X