X
Annons
X
Recension

Smash Succé för Smash – det vidriga blir vackert

Fenomen som dykt upp från ingenstans – som Lil Pump och Post Malone – präglar den nya endagsfestivalen Smash vid Sjöhistoriska museet. Med 18 500 personer i publiken verkar den vara en omedelbar succé.

R&b-artisten Cherrie uppträder på konsertfesten Smash vid Sjöhistoriska museet i Stockholm. Foto: Fredrik Persson/TT

"Jag tänker att vi ska visa de här amerikanerna hur det går till här i Sverige", ropar Cherrie från utomhusscenen vid Sjöhistoriska museet, denna småkyliga kväll i augusti. Skansens gamla härbren på andra sidan Djurgårdskanalen bildar en lätt skruvad fond till Cherries moderna r&b på svenska. Hon ligger helt i rätt och tiden och med genombrottet i "Tabanja" för redan tre år sedan hittade hon en nisch som hon fortsätter att förfina.

Nu har hon ett helt gäng fina hits i bagaget, "Lämna han" och "Aldrig igen (må så där)" bygger upp stämningen inför avslutande "163 för evigt", med snygg referens till Rinkebys postnummer. För 20 år sedan var r&b och hiphop något som tilltalade en mer eller mindre subkulturell publik, idag har det bubblat upp till mainstreamkultur, vilket också märks i antal besökare. Med 18 500 personer i publiken verkar nya endagsfestivalen Smash vara en omedelbar succé. Och en åldersmässigt relativt ung sådan.

R&b-artisten Cherrie uppträder på konsertfesten Smash vid Sjöhistoriska museet i Stockholm.

Foto: Fredrik Persson/TT Bild 1 av 3

Amerikanska rapparen Lil Pump på Smash.

Foto: Fredrik Persson/TT Bild 2 av 3

Post Malone.

Foto: Fredrik Persson/TT Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X