Annons

Subventionerad lyxbil – så bra är nya Porschen

Ljusbandet över bakpartiet är numera ett signum för nästan alla Porsches bilmodeller.
Ljusbandet över bakpartiet är numera ett signum för nästan alla Porsches bilmodeller. Foto: Pontus Lundahl/TT

Bilvärldens multiverktyg är stor, snabb, rymlig, bekväm, terränggående och på papperet snål med bensindropparna. Men Porsche Cayenne som laddhybrid reser även en del frågor om vad som egentligen är en miljöbil.

Under strecket
Publicerad

Bromsoken är iögonfallande grönmålade.

Foto: Pontus Lundahl/TTBild 1 av 8

En V6-motor från systermärket Audi på tre liter och 340 hästkrafter. Med elmotorns hjälp blir systemeffekten 462 hästkrafter

Foto: Pontus Lundahl/TTBild 2 av 8

I mitten tronar en helt analog varvräknare. Till vänster och höger om den finns digitala skärmar med varierbart innehåll.

Foto: Pontus Lundahl/TTBild 3 av 8

Cayenne är Porsches stora suv-modell som först lanserades 2002. Den nuvarande är tredje generationen. Hybridversion kom 2010 och i den nya versionen ger laddhybridteknik och ett batteri på 14,1 kilowattimmar drygt fyra mil på ren eldrift.

Foto: Pontus Lundahl/TTBild 4 av 8

Generöst stor skärm där många funktioner manövreras och en rejäl kartbild kan frambringas. Det går även att få en mindre kartbild i det ordinarie instrumentklustret.

Foto: Pontus Lundahl/TTBild 5 av 8

Laddhybridteknik och ett batteri på 14,1 kilowattimmar medger drygt fyra mil på ren eldrift i Porsche Cayenne E-hybrid.

Foto: Pontus Lundahl/TTBild 6 av 8
Bild 7 av 8
Foto: VolvoBild 8 av 8

Bonus malus kallas det svenska skattesystemet för fordon. Det syftar till att gynna bilar med mindre miljöpåverkan och straffa bilar med höga utsläpp av koldioxid.

Om bilen släpper ut max 70 gram koldioxid per kilometer (från och med 2020) ges inte bara rabatt på den årliga fordonsskatten, köparen får dessutom tillbaka ett antal tusenlappar vid nybilsköpet. Som mest är det 60 000 kronor för en bil med nollutsläpp, i praktiken endast elbilar.

Annons
Annons
Annons