Annons

Evin Ismail:Subkulturen som gjort döden cool

Med hjälp av västerländska kulturuttryck som rapmusik, mode och sociala medier har IS lyckats ge sken av att kunna erbjuda en lösning på den identitetskris som drabbat andra generationens invandrare i Europa. ”Jihad cool” har till och med lyckats göra döden lockande.

Publicerad
Propagandabild från IS-parad i Raqqa, Syrien.
Propagandabild från IS-parad i Raqqa, Syrien. Foto: IBL

”Vi älskar döden mer än ni älskar livet” är en slogan som den så kallade Islamiska ­staten använder sig av i sin propaganda. Det ingår som ett led i terrorgruppens pr-strategi för att locka fler ungdomar till sig, genom att skapa en subkultur där den militanta jihadismen glorifieras och rentav framställs som cool.

Propagandabild från IS-parad i Raqqa, Syrien.

Foto: IBL Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons
Annons