Annons

Styvt genomförda helhetsinstallationer av Hild och Melgaard

Eva Hild, "Sinkhole".
Eva Hild, "Sinkhole". Foto: Galleri Andersson/Sandström

Eva Hild visar eleganta organiska skulpturer i svart och vitt. Bjarne Melgaard vräker på med alla färger han kan. Dan Backman ser två utställningar som är varandras diametrala motsats.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Bjarne Melgaards konstfabrik gästar Stockholm.

Foto: Lars Bohman galleryBild 1 av 1

Eva Hild är en mycket konsekvent konstnär. De skulpturer hon nu visar på Andersson/Sandström skiljer sig inte radikalt från de hon gjorde i början på 00-talet. Dualismen löper som en röd vindlande tråd genom konstnärsskapet: ett intrikat växelspel mellan motsatspar som blir till en elegant lek med organiskt skulpturala former där hålrummen ges en lika stor roll som massan. Ute blir inne och yin byter plats med yang i en ständigt pågående process utan början eller slut.

Motsatsförhållandet kan även överföras till den distinktion mellan konst och konsthantverk som alltmer förlorat i betydelse. Att fundera över detta inför Eva Hilds verk låter sig icke göras, det är snarare så att man hela tiden vill placera henne i en klassiskt modernistisk konsttradition där Henry Moore är en självklar referens, om än med ett radikalt annorlunda uttryck.

Annons
Annons
Annons