Annons

Styr fotbollsarenan med väderprognoser

Fotbollsklubben Malmö FF minskar, enligt beräkningar från E.ON, energikostnaderna på sin arena med 20 procent.
Detta tack vare en smart energidirigent som kan styra förbrukningen, bland annat genom väderprognoser.

Malmö FF minskar enligt beräkningar från E.ON sina energikostnader med 20 procent, tack vare smarta energidirigenten.

Malmö FF minskar enligt beräkningar från E.ON sina energikostnader med 20 procent, tack vare smarta energidirigenten.

Foto: Kopterframes
Malmö FF minskar enligt beräkningar från E.ON sina energikostnader med 20 procent, tack vare smarta energidirigenten.

Malmö FF minskar enligt beräkningar från E.ON sina energikostnader med 20 procent, tack vare smarta energidirigenten.

Foto: Kopterframes
Malmö FF minskar enligt beräkningar från E.ON sina energikostnader med 20 procent, tack vare smarta energidirigenten. Foto: Kopterframes

Malmö FF är en av Sveriges just nu mest framgångsrika fotbollsklubbar. Ifjol hade klubben osannolika framgångar internationellt med stormatcher mot flera erkända klubblag i Europa.

Sedan några år tillbaka är E.ON sponsor till fotbollslaget. Fotbollen har en viktig roll i samhället och är en mötesplats för spelare med olika bakgrund på och utanför planen.
För fotbollsklubben är det tacksamt att slippa slösa onödiga pengar på energi. E.ON bidrar med är energieffektivisering av fotbollsklubbens hemmaarena, Swedbank Arena.

Arenan invigdes 2009 efter två års byggande. Stadion är 27 meter hög och rymmer 21 000 sittplatser. Innandömet är 2 450 kvadratmeter.
För att kunna hålla koll på energiutgifterna har klubben installerat Energidirigent Fastighet.
Produkten är framtagen för att få bättre koll på energiförbrukningen i fastigheter. Den använder sig av strategiskt placerade mätare inomhus som läser av temperatur och fukt för att kunna kontrollera energianvändandet bättre. Dessutom är produkten kopplad till väderinstitut där prognoserna används för att hålla inomhustemperaturen jämn.

– Energidirigent Fastighet höjer medvetandenivån och bidrar till ett mer energieffektivt beteende.

Ett steg i E.ON:s arbete för kundspecifika energilösningar och ett mer hållbart samhälle, säger Roland Larsson, produktutvecklingschef för energilösningar på E.ON Försäljning.

Annons
Detta är en annons från E.ON, den är inte skriven av journalisterna på SvD:s redaktion.