”Styr flyget mot sin egen undergång?”

Foto: Johan Nilsson/TT

Få vill sluta flyga och många vill börja. Överallt, inte bara i Stockholm, planerar man för utbyggd infrastruktur. Men det är inte hållbart på sikt, och risken för en kraschlandning är uppenbar, skriver Simon Andersson, ekonom och samhällsanalytiker.

Under strecket
Publicerad
Annons

December blev en euforisk månad för svenskt flyg. Sas öppnar direktflyg till Hongkong. 2015 blir ett rekordår för både Arlanda och Bromma. De besöksnäringar som lever i symbios med flyget går bra. Regeringen drar tillbaka utredningen om Bromma flygplats, men fortsätter pröva behovet av flygkapacitet i regionen. I praktiken innebär detta att det blir en fjärde bana på Arlanda och att Bromma blir kvar.

I lägen som dessa är det lätt att drabbas av fartblindhet. Det finns många exempel där företag och branscher har missat hoten i omgivningen, ett klassiskt är torskfisket utanför Newfoundland. Från slutet av 1960-talet byggde Kanada upp en stor flotta för djuphavsfiske. Chocken kom 1988. Forskare hade länge varnat för utfiskning, och kartläggningen detta år visade att 99 procent av torsken försvunnit. Fyra år senare stoppades fisket helt, en hel bransch försvann och fyrtiotusen människor förlorade jobbet. Torsken har inte kommit tillbaka.

Annons
Annons
Annons