Annons

Fabian Kastner:Sturtevants avbildningar originalet

Elaine Sturtevant har sedan 60-talet i detalj återupprepat hela verk av andra konstnärer. Rikard Ekholms avhandling ”Identical, but still different” beskriver Sturtevants pionjärarbete som en förlängning av Duchamps epokgörande ”ready-mades”.

Uppdaterad
Publicerad
Joseph Beuys "La rivoluzione siamo Noi" flankerad av två kopior av Sturtevant.
Joseph Beuys "La rivoluzione siamo Noi" flankerad av två kopior av Sturtevant. Foto: AOP

Den moderna konsten börjar med Marcel Duchamps ”ready-mades”: vanliga bruksföremål – en kam, en flasktorkare, en snöskovel – som den franskfödde konstnären fyndade på en loppmarknad, signerade och ställde ut som egna konstverk i 1910-talets New York. Mest känd är hans ”fontän” som helt enkelt bestod av en porslinsurinoar signerad ”R. Mutt”.

Joseph Beuys "La rivoluzione siamo Noi" flankerad av två kopior av Sturtevant.

Foto: AOP Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons