Annons

Fabian Kastner:Sturtevants avbildningar originalet

Elaine Sturtevant har sedan 60-talet i detalj återupprepat hela verk av andra konstnärer. Rikard Ekholms avhandling ”Identical, but still different” beskriver Sturtevants pionjärarbete som en förlängning av Duchamps epokgörande ”ready-mades”.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Joseph Beuys "La rivoluzione siamo Noi" flankerad av två kopior av Sturtevant.

Foto: AOP Bild 1 av 1

Joseph Beuys "La rivoluzione siamo Noi" flankerad av två kopior av Sturtevant.

Foto: AOP Bild 1 av 1
Joseph Beuys "La rivoluzione siamo Noi" flankerad av två kopior av Sturtevant.
Joseph Beuys "La rivoluzione siamo Noi" flankerad av två kopior av Sturtevant. Foto: AOP

Den moderna konsten börjar med Marcel Duchamps ”ready-mades”: vanliga bruksföremål – en kam, en flasktorkare, en snöskovel – som den franskfödde konstnären fyndade på en loppmarknad, signerade och ställde ut som egna konstverk i 1910-talets New York. Mest känd är hans ”fontän” som helt enkelt bestod av en porslinsurinoar signerad ”R. Mutt”.

Annons
Annons
Annons