Annons

”Studenternas uppsatser är inte sämre idag”

Foto: Tor Johnsson

Vi känner inte igen oss i beskrivningen av problemen på högskolan. Det finns tvärtom goda skäl att tro att den vetenskapliga kvalitén på studenternas uppsatser har höjts, skriver flera lektorer i en replik till Dick Harrison.

Publicerad

Dick Harrison presenterar en mardrömsartad bild av svensk humanistisk utbildning (SvD Debatt 26/1). Hur situationen ser ut vid Historiska institutionen i Lund kan vi inte uttala oss om, men som universitetslärare verksamma vid ett flertal humanistiska institutioner runt om i Sverige kan vi säga att vi inte känner igen oss i beskrivningen, varken av hur studenterna utmålas eller i att uppsatser och tentor skulle vara av sämre kvalitet nu än tidigare.

Det som Harrison benämner som fusk i samband med tentor är svårt att tolka som något annat än instuderingsfrågor. Sådana frågor är en etablerad pedagogisk metod som ger studenten möjlighet att bättre förstå vilken typ av frågor som kommer på tentan, och därmed också en bättre förståelse för vilken typ av kunskap som efterfrågas. Instuderingsfrågor är ett utmärkt komplement till de föreläsningar och seminarier som utgör huvuddelen av undervisningen.

Annons
Annons
Annons
Annons