Strunt hoptotat på elegant sätt

Under strecket
Publicerad
Annons

Den här veckan har TV3 börjat visa den danska tvåloperan 2900 Happiness (måndag–torsdag 19.00). Jag föredrar det möjligen utmönstrade ordet ”tvålopera” då ”såpa” är en felöversättning. Den danska serien är närmast som en ­Glamour i Hellerup, en av de mer välmående förstäderna norr om Köpenhamn. Serien rymmer de flesta av genrens mytologiska kvaliteter: brödrastriden, generationsmotsättningen, otroheten, den förlorade sonen (som lika gärna kan vara en dotter och som kanske inte alls kommer tillbaka). Den visar också en hantverksmässig skicklighet som vi sällan ser i svenska motsvarigheter, en känsla för den tillspetsade situationens dramatik och förmågan att låta den yttre bilden spegla de inre tillstånden. Visst är det strunt, men elegant hoptotat sådant.

Strunt, men mindre elegant, brukar vi också finna i de danska kriminalserierna. Liksom nyare svenska deckare följer de paniskt Steven Bochcos tv-estetik med hoppande handkamera och tillkämpad realism med förutsägbara arbetsplatskonflikter och kramgoa relationsproblem. Det brukar bli trist polis­buskis av det hela, men Brottet som nu visas på SVT1 (torsdagar kl 21.00) håller överraskande hög klass. Den vågar sträcka ut sitt fall till en sammanhängande berättelse i 20 delar, och berättandet präglas av en tilltalande långsamhet där konflikterna och den psykologiska upplevelsen tillåts mogna. Brottet avviker också från andra danska, liksom svenska, deckare genom den känsligt hanterade tystnaden; varje närbild och paus i det linjära berättandet betyder något.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons