Annons

Den rödaste rosen slår utStrömquists konstnärskap är en bildningsgärning

Liv Strömquist slog igenom 2005 med succédebuten ”Hundra procent fett”.  Hennes serier är flerfaldigt prisbelönade och har dramatiserats flitigt.
Liv Strömquist slog igenom 2005 med succédebuten ”Hundra procent fett”. Hennes serier är flerfaldigt prisbelönade och har dramatiserats flitigt. Foto: Maja Flink

Fnissroligt redan från start. Men också ett samhällskritiskt perspektiv ryms i Liv Strömquists nya seriealbum. Therese Eriksson har dykt ner i en värld som undersöker kärleken i en oromantisk tid, där Leonardo DiCaprio spelar en oväntad roll.

Under strecket
Publicerad

Illustration: Liv Strömquist.

Bild 1 av 2
Bild 2 av 2

Varför känner Leonardo DiCaprio ingenting? Liv Strömquist inleder sin genomlysning av kärleken i senkapitalismens tid perfekt: med en humoristisk isbrytare i form av en popkulturell kändis och hans kärleksliv. I ruta efter ruta dyker flickvännerna i DiCaprios seriemonogama relationshistoria upp, ständigt utbytbara eftersom Leo inte kan binda sig eller känna någonting. Det är fnissroligt redan från start. Men det här handlar inte om Leo utan om oss allihop – lever vi i en sådan oromantisk tid att vi har förlorat förmågan att känna kärlek?

”Den rödaste rosen slår ut” – titeln är lånad från den amerikanska poeten Hilda ”HD” Dolittles underbara kärleksdikt – är ett seriealbum i tre delar (”Det känns inte”, ”Ett annat du på en minut” och ”Theseus ansikte”) som alla undersöker hur det står till med kärleken i vår samtid. Utgångspunkten är som sagt att kärlek och förälskelse, i synnerhet i den uppslukande, jagupplösande varianten, verkar vara rätt ute. Liv Strömquist vill ta reda på vad det beror på.

Annons
Annons
Annons