Annons

Strömmen räcker inte

ÖVERBELASTNING. De nya tågen på svenska järnvägar kräver mycket mer el – och i  går nåddes taket. Resultatet: Tågtrafiken stod helt stilla under en timme. Fler stopp framöver kan inte uteslutas, enligt Banverket.

Under strecket
Publicerad

De nya tågen på svenska järnvägar kräver mycket mer el och SL:s tåg av modellen X60 pekas ut som den värsta strömförbrukaren.

Foto: TOMAS ONEBORG Bild 1 av 1

De nya tågen på svenska järnvägar kräver mycket mer el och SL:s tåg av modellen X60 pekas ut som den värsta strömförbrukaren.

Foto: TOMAS ONEBORG Bild 1 av 1
De nya tågen på svenska järnvägar kräver mycket mer el och SL:s tåg av modellen X60 pekas ut som den värsta strömförbrukaren.
De nya tågen på svenska järnvägar kräver mycket mer el och SL:s tåg av modellen X60 pekas ut som den värsta strömförbrukaren. Foto: TOMAS ONEBORG

Vid åttatiden i går morse stannade samtliga tåg mellan Stockholm och Gävle. Både fjärrtåg- och pendeltågstrafiken lamslogs av ett elfel som orsakade kaos i den värsta rusningstrafiken. Efter cirka en timme åtgärdades felet och tågen började rulla igen. Tiotusentals personer drabbades av tågstoppet, som även orsakade stora förseningar i trafiken under resten av dagen.

Annons
Annons
Annons