Annons
X
Annons
X

Strömmat spelande har svårt att lyfta

Skrota konsolen och packa ner din speldator i en låda på vinden. I den sköna nya spelvärlden kan du spela vilket spel som helst, var som helst och på vad som helst. Spel som strömmas från molnet skulle revolutionera spelbranschen – men än har inte användarna strömmat till.

Mark Cerny, ansvarig systemarkitekt för Playstation 4, var med och presenterade Sonys nya spelkonsol i New York förra veckan.
Mark Cerny, ansvarig systemarkitekt för Playstation 4, var med och presenterade Sonys nya spelkonsol i New York förra veckan. Foto: FRANK FRANKLIN II

Netflix blev framgångsrikt på att låta kunderna strömma filmer och tv-serier. Spotify på att låta dem strömma musik. Att låta användare strömma även spel på nätet låter som en fantastisk idé tycker många, men ännu har branschen inte fått luft under vingarna.

Det kallas cloud gaming, eller gaming on demand, tjänster som låter användare strömma spel till sina datorer, surfplattor och smarta tv-apparater via det så kallade molnet.

Att något strömmas via molnet innebär att processorkraften finns på ett annat ställe än där mottagaren befinner sig, vilket gör det möjligt att spela ett grafiktungt spel utan att ha tillgång till en spelkonsol eller en dator med hög prestanda.

Annons
X

Med nylanserade konsolen Playstation 4 håller Sony alla dörrar öppna, och har byggt in en funktion som låter användare strömma och prova spelen innan de köper. Tekniken bakom kommer med största sannolikhet från det molnbaserade spelföretaget Gaikai som Sony köpte förra året.

Bland de företag som omfamnat strömmade spel fullt ut finns, förutom Gaikai, amerikanska Onlive, som redan 2010 lanserade en nätbaserad spelplattform, med den uttalade ambitionen att bli just ”Netflix för spel”. Men succén uteblev.

– Onlives affärsmodell var att strömma de spel man traditionellt köpt i box, och att användare skulle kunna ta del av samtliga spel genom att abonnera på tjänsten, säger Per Strömbäck, talesperson på Dataspelsbranschen.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Bland spelarna gäller kritiken fördröjning på grund av dålig uppkoppling, ett stort problem exempelvis för skjutspel som kräver blixtsnabba reflexer, och där en fördröjd knapptryckning kan vara skillnaden mellan liv och (virtuell) död.

    – Det finns tveklöst många fördelar med strömmade tjänster. Man förenklar för användarna, förenklar distributionen och har möjlighet att experimentera med betalmodeller. Men det är också en enorm teknisk utmaning då modellen är känslig för störningar. Uppkopplingen blir en flaskhals, säger Per Strömbäck.

    Theo Bergqvist är vd och grundare av spelnedladdningssajten Gamers Gate, en av branschens största med över 4500 titlar. Även han är övertygad om att spelandets framtid är digital. Däremot är han inte övertygad om att den abonnemangsmodell som Onlive experimenterat med är den rätta.

    – Konsumentbeteendet för spel är så väsensskilt från det för musik och film. Främst handlar det om att spelare är mer dedikerade till ett spel, och inte har ett behov att spela 20–30 stycken. Därför tror inte jag att det finns samma värde i att ha tillgång till ett stort utbud av spel till ett fast pris.

    – Man försökte så gott man kunde eftersom det fungerade så väl för film och musik, men än så länge har det varit ett misslyckande, säger, säger Theo Bergqvist.

    Som spelentreprenör har han själv testat sig fram bland olika distributionslösningar. Så sent som förra våren lanserade Gamers Gate tjänsten Void, som i medierna snabbt fick smeknamnet ”Spotify för spel”. Dock handlade det inte om att strömma spel utan idén var en reklamfinansierad nedladdningstjänst där spelare gratis skulle få tillgång till en speltitel per tvåveckorsperiod.

    Än så länge har dock inte användarna strömmat till sajten, och den svenska tjänsten har man i dag stängt ned på grund av bristande intresse. Tekniken bakom planerar man dock att utnyttja för en ny tjänst, som är på gång men som man än så länge håller hemlig.

    Att spelkartan kan ritas om snabbt råder det ingen tvekan om. Per Strömbäck tror att cloudgaming, trots initiala misslyckanden, ändå har framtiden för sig. Inte minst då det kommer till enklare spel.

    – Kanske blir det Sonys nya PS4 som tar cloudgaming till nästa nivå. Bara för att Onlive inte blev en succé betyder det inte att det är fel på tekniken som sådan, säger han.

    QUIZ: Vad kan du om telefonnummer? quiz.svd.se QUIZ: Vad kan du om internetadresser? quiz.svd.se QUIZ: Vad kan du om sociala medier? quiz.svd.se
    Annons
    Annons
    X

    Mark Cerny, ansvarig systemarkitekt för Playstation 4, var med och presenterade Sonys nya spelkonsol i New York förra veckan.

    Foto: FRANK FRANKLIN II Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X