Annons

Strindbergs sena arvtagare

JAGET I CENTRUM Att skriva sitt liv utan Litteraturen som skymmande mellanled. Det tror Carl-Johan Malmberg är drivkraften bakom det senaste decenniets våg av själv­biografiska romaner. Men det var Strindberg som var först med den här sortens litteratur, för hundra år sedan.

Under strecket
Publicerad

Edvard Munchs Strindbergsporträtt såldes på auktion i Oslo i november. Gunilla Linn Persson, Lars Norén och Maja Lundgren.

Foto: LISE ÅSERUD, PATRICK SÖRQUIST, DAN HANSSONBild 1 av 1

Edvard Munchs Strindbergsporträtt såldes på auktion i Oslo i november. Gunilla Linn Persson, Lars Norén och Maja Lundgren.

Foto: LISE ÅSERUD, PATRICK SÖRQUIST, DAN HANSSONBild 1 av 1
Edvard Munchs Strindbergsporträtt såldes på auktion i Oslo i november. Gunilla Linn Persson, Lars Norén och Maja Lundgren.
Edvard Munchs Strindbergsporträtt såldes på auktion i Oslo i november. Gunilla Linn Persson, Lars Norén och Maja Lundgren. Foto: LISE ÅSERUD, PATRICK SÖRQUIST, DAN HANSSON

Litterära moden uppstår. Plötsligt skriver alla sonetter i England under 1590-talet, följetongsromaner runt om i Europa under 1840-talet, lyriska elegier i sekelskiftets Sverige, existentiella enaktare i 40-talets. Och helt nyligen, i slutet av förra millenniet började ett antal svenska författare skriva jagberättelser, stilistiskt mycket olika men med gemensamma motiv. Drastiskt frispråkiga, liksom sprungna ur ett öppet sår lämnar de ut både jaget/berättaren och hans eller hennes närmaste. De är tal i egen sak, partsinlagor i pågående känslotvister, personliga krisskildringar och fallstudier. Till formen är de blandningar av roman, brevsamling, dagbok och självbiografi.

Annons
Annons
Annons