Annons
Recension

PåskStrindbergs ord får spela huvudrollen

Påsk på Stockholms stadsteater
Påsk på Stockholms stadsteater Foto: PETRA HELLBERG
Publicerad

Påsk handlar om att ekonomiskt och moraliskt leva över sina tillgångar, således ett mycket samtida drama. Pappa Heyst har förskingrat och sitter fängslad. Mamma låtsas som ingenting. Sonen vägrar känna skuld och odlar en trotsig stolthet. Nu ska målet upp igen, fordringsägarna ska ha sitt – då rymmer dottern Eleonora hem från mentalsjukhuset och tar på vägen en påsklilja från en låst butik. Läget är förtvivlat. Nu väntar den slutgiltiga sociala förnedringen.

August Strindberg återkommer gång på gång till det bibliska temat Jakobsbrottning: det övermodiga sätt på vilket individen ständigt brottas med och ifrågasätter sin Gud. Att vara människa är att böja sig, att lämna stolthet, överlåta sig åt förtröstan och det spår av goda eller onda gärningar vi alla lämnar efter oss. Allting går igen. Lidandet gör alla till mer ödmjuka människor. Livet är en lektion konsekvenslära.

Annons
Annons
Annons
Annons