Stridsbergs dramatik på "existensens kniv"

"När jag skriver gör jag allt jag kan för att låta karaktärerna sparka sig fria", säger Sara Stridsberg som är aktuell med tre nya dramer i bokform.
"När jag skriver gör jag allt jag kan för att låta karaktärerna sparka sig fria", säger Sara Stridsberg som är aktuell med tre nya dramer i bokform. Foto: Henrik Montgomery/TT

Tydlig som ett utropstecken om vem hon är – det tänker Sara Stridsberg vara i Svenska Akademien. Men i sina böcker drar hon sig för att ringa in människor. I hennes nya dramasamling gror relationerna ur förfallet.

Under strecket
Publicerad
Att skriva romanen "Beckomberga" var svårt för Sara Stridsberg, men lättare i pjäsform. "Nelly Sachs kommer aldrig till havet" skrev hon mitt i arbetet med romanen. Beckomberga var för henne "både fängelse och paradis, bestraffning och en utopi – om att fånga dem som faller".

Att skriva romanen "Beckomberga" var svårt för Sara Stridsberg, men lättare i pjäsform. "Nelly Sachs kommer aldrig till havet" skrev hon mitt i arbetet med romanen. Beckomberga var för henne "både fängelse och paradis, bestraffning och en utopi – om att fånga dem som faller".

Foto: Henrik Montgomery/TT
Sara Stridsberg tvekade inför att ta plats i Akademien, hon har undvikit offentligheten och litteraturens maktplatser. Men till slut såg hon det som en plikt att säga ja.

Sara Stridsberg tvekade inför att ta plats i Akademien, hon har undvikit offentligheten och litteraturens maktplatser. Men till slut såg hon det som en plikt att säga ja.

Foto: Henrik Montgomery/TT
Sara Stridsberg skriver för närvarande på en ny roman, som ska utspela sig i Stockholm. Den ska ges ut nästa år.

Sara Stridsberg skriver för närvarande på en ny roman, som ska utspela sig i Stockholm. Den ska ges ut nästa år.

Foto: Henrik Montgomery/TT
"Jag har levt mitt liv som en eremit, skrivandet är en ensam plats för man bryter med allt och alla. Ju äldre jag blir desto mer märker jag att folk har haft arbetsplatser, det verkar ha gjort något bra med dem. Det är säkert en demokratisk skolning, det har jag missat helt", säger Sara Stridsberg om sitt författande.

"Jag har levt mitt liv som en eremit, skrivandet är en ensam plats för man bryter med allt och alla. Ju äldre jag blir desto mer märker jag att folk har haft arbetsplatser, det verkar ha gjort något bra med dem. Det är säkert en demokratisk skolning, det har jag missat helt", säger Sara Stridsberg om sitt författande.

Foto: Henrik Montgomery/TT
För Sara Stridsberg är skrivandet ett sätt att hantera världen.

För Sara Stridsberg är skrivandet ett sätt att hantera världen.

Foto: Henrik Montgomery/TT
Sara Stridsbergs böcker rör sig ofta i förstörda, trasiga miljöer, som ett öde Detroit eller ett hus i förfall. Här är hon fotad vid gamla konstnärsateljéer i Stockholm, där hon själv satt och arbetade ett tag.

Sara Stridsbergs böcker rör sig ofta i förstörda, trasiga miljöer, som ett öde Detroit eller ett hus i förfall. Här är hon fotad vid gamla konstnärsateljéer i Stockholm, där hon själv satt och arbetade ett tag.

Foto: Henrik Montgomery/TT
Sara Stridsberg.

Sara Stridsberg.

Foto: Henrik Montgomery/TT
Annons

En skyskrapa i ett öde Detroit. Ett hus i fritt förfall vid Atlantkusten. Och ett mentalsjukhus i Sverige. Det är miljöerna i Sara Stridsbergs tre dramer som nu ges nu ut i bokform, med titeln "Nelly Sachs kommer aldrig till havet". De rör sig, som så ofta i hennes litterära landskap, i marginalerna.

Eller är de platserna kanske snarare själva hjärtat av världen? kontrar hon. Där de svåraste, mest glänsande ögonblicken i våra liv blir blixtbelysta? På ett kafé i en Stockholmsförort, mot en fond av gamla förfallna konstnärsateljéer där hon förut arbetat, ger Sara Stridsberg sitt svar i tre delar:

Annons
Annons
Annons