Annons

Striderna och kriserna – som till slut knäckte Metro

Tidningsutdelare på Stockholms centralstation 2005.
Tidningsutdelare på Stockholms centralstation 2005. Foto: Mats Andersson/ TT

Med en ny affärsidé fortsätter kampen om överlevnad för Metro. Men tidningen som en gång revolutionerade nyhetsläsande är inte längre en dagstidning. Och på kontoret gapar stolar tomma.

Under strecket
Publicerad

Den första upplagan av Metro delas ut i Stockholms tunnelbana 1995.

Foto: Hasse Fridén/TT Bild 1 av 5

2004 ges Metro ut i totalt 14 svenska städer.

Foto: Gunnar Seijbold/TT Bild 2 av 5

Förutom Metro startade Stenbeck nya uppstickare inom medie- och telekombranschen som Comviq, Tele2, TV3 och ZTV.

Foto: Börje Thuresson/TT Bild 3 av 5

År 2006 blev Metro Sveriges mest lästa tidning.

Foto: Mark Earthy/TT Bild 4 av 5

Jan Stenbeck gjorde genom åren stora investeringar i Metro för att försöka få lönsamhet i verksamheten.

Foto: Börje Thuresson/TT Bild 5 av 5

Den 9 januari 2007 var dagen Apples vd Steve Jobs hade sett fram emot i över två år. På Macworlds årliga konferens förklarade han att det med jämna mellanrum dyker upp en revolutionerande produkt som förändrar allting.

Till publikens jubel presenterade han den första modellen av Iphone. Men då visste ingen hur avgörande den uppfinningen skulle bli.

Annons
Annons
Annons