Hela denna artikel är en annons

4 smarta tips för att minska jobbstressen

Många av oss upplever stress på jobbet, stress som i värsta fall riskerar följa med oss hem även efter arbetsdagens slut. Här tipsar mindfulness-experten Anna Wikfalk om vad du med små medel kan göra för att minska stressen på arbetsplatsen.

Anna Wikfalk är mindfulness-expert.

Oavsett om din stress uppstår på grund av många videomöten, projekt eller en känsla av att inte räcka till, i hemmet eller på en fysisk arbetsplats, så finns det mycket du kan göra för att minska den typ av stress som får dig att må dåligt.

– Det kan vara värdefullt att påminna sig om att stress inte är utvecklat för att skada oss. Det är en naturlig och fantastisk förmåga vi har, men det är inte meningen att vi ska gå runt och känna den konstant. Människan är ”designad” för att få tillfälliga stresspåslag när vi behöver dem, som till exempel när vi blir attackerade eller ska hålla en presentation, men att gå runt med en ständig känsla av stress tär på både kropp och sinne, säger mindfulness-experten Anna Wikfalk.

I sitt arbete möter Anna Wikfalk många människor som vittnar om att mini-pauser under dagen är något som varit till stor nytta för deras välbefinnande.

– Ett bra sätt att börja sin dag kan vara att göra en meditationsövning för att lägga en bra grund, men vad många efterfrågar är vad man kan göra under själva arbetsdagen för att minska stressen, säger Anna Wikfalk.

Att gå runt med en ständig känsla av stress tär på både kropp och sinne.

Här delar Anna Wikfalk med sig av sina fyra bästa tips för att minska stressen.

1. Skapa rutiner under arbetsdagen

Skapa rutiner. Rutinerna kan vara både privata eller gemensamma tillsammans med kollegor. En rutin du har för dig själv kan till exempel vara att göra en kortare meditationsövning 3-5 minuter före ett möte. En gemensam rutin kan vara att ni inleder ett möte genom att göra en tre minuter lång meditationsövning då ni landar i ögonblicket och riktar er fulla uppmärksamhet till mötet så att ingen riskerar att vara halvt närvarande. Det kan leda till kortare möten av högre kvalitet och att bättre beslut fattas.

2. Ta en medveten paus

Genom att ta en, eller flera, medvetna pauser under arbetsdagen kan du bli mer närvarande. Försök använda dig av enkla saker du gör på jobbet och omvandla dessa till medvetna pauser. Det kan till exempel handla om att du bestämmer dig för att varje gång du går genom korridoren ut i köket så försöker du vara så närvarande du bara kan i dina steg utan att exempelvis kolla mobilen. Mindfulness Appen kan vara till stor hjälp här eftersom den hjälper dig att påminna dig om att ta dina medvetna pauser.

Mindfulness Appen erbjuder ett brett utbud av mindfulness-övningar inom olika segment

Ladda ner appen från Apple här

Ladda ner appen från Google Play här

3. Inför teknikfria möten

Teknikens värld må vara fantastisk men ibland har den en tendens att skapa stress och oro hos oss. Genom att införa teknikfria möten kan ni sänka stressen på arbetsplatsen och öka närvaron hos personalen. Varför inte bara sitta ned tillsammans för en fika och samtal där alla är närvarande utan fokus på telefonen? Att verkligen lyssna på varandra både under möten och fikat kan dels leda till en högre grad av motivation och tillfredsställelse samt till bättre samarbeten.

Anna Wikfalk är mindfulness-expert.

4. Lyssna på en mindfulness-övning

Det finns en hel del forskning som visar att mindfulness kan vara till stor hjälp för att hantera stress. Mindfulness hjälper oss bland annat att skapa distans till våra tankar och att se tankarna för vad de är – tankar och inte nödvändigtvis fakta.

Mindfulness kan utövas både med och utan telefon men för dig som behöver lite hjälp på traven finns Mindfulness Appen. Här erbjuds ett flertal olika övningar inom olika kategorier, däribland stresshantering. Välj en kort övning som passar bra att göra på toaletten eller i vilorummet eller lyssna på de lite längre övningarna som hjälper dig att komma ner i varv efter arbetsdagens slut.

Vill du minska din stress, få bättre sömn och förbättra dina relationer?

Ladda ner appen från Apple här

Ladda ner appen från Google Play

Anna Wikfalk är mindfulness-expert.
Anna Wikfalk är mindfulness-expert.
Annons
Annons
Annons