Perfect Guide

Så kopplar du av smartast under julen

Stressforskaren Helena Schiller förklarar vikten av julvila och skräddarsyr återhämtning efter olika former av stress.

December är en prövning. Många har många fler saker på schemat än de mäktar med. Att-göra listan får inte plats i telefonens anteckningar och helst hade man velat gå i dvala och vakna upp när allt är över.

Annons
X

Inte nog med att man ska gå på barnens dansuppvisning och bandyavslutning, man ska även se till att avsluta alla jobbprojekt innan ledighet och årsbokslut. Samtidigt gör de långdragna julluncherna att man inte hinner jobba ordentligt. Julmiddagarna och glöggtillställningarna tar kol på en – genom både övergödning och sömnbrist. Julen innebär dessutom ofta känsliga diskussioner kring var och hur högtiden ska firas. Och så har vi julklapparna! Som inte bara tid att inhandla, utan även kan göra ekonomin svår att få ihop.

Ja, oftast pratar vi om julen i termer av stress. Och stressiga perioder har vi alla.

Stress anses generellt vara farligt för oss och många blir oroade över att de jäktar för mycket. Men det kan vara bra att veta att vi har väldigt effektiva stress-system i kroppen som gör oss extra skarpa när vi behöver det som mest.

Däremot är det extremt viktigt att se till att systemen får ordentlig återhämtning mellan varven. Det är en förutsättning för att de ska fortsätta vara välfungerande. Det kan handla om att ta pauser under dagen. Hämta frisk luft, ta en promenad och ventilera hjärnan. Eller bara luta sig tillbaka, sluta ögonen och ta ett par djupa andetag.

Det är dessutom viktigt att fundera på vad det är man behöver återhämta sig ifrån. Har man haft det tungt fysiskt ett tag, då är det ren kroppslig vila tillsammans med en bra bok som behövs.

Har det varit psykiskt påfrestande på jobbet eller i diskussionerna kring hur julen ska firas, ja då är det snarare en promenad med en härlig vän som gör susen.

Har årsbokslutets alla siffror tagit knäcken på en, då kanske man ska lägga sig framför en tv-serie som inte kräver alltför avancerad tankeverksamhet.

Eller så är ett ordentligt träningspass precis vad man behöver. Fysisk träning är inte bara välgörande för hjärnan och kroppen, den främjar även god sömn. Och sömnen är den absolut bästa återhämtningen av dem alla.

Och så är det viktigt att man tillåter sig vara ledig under julen. På riktigt! Anamma orden juleljus, julefröjd och ljuvaste frid. Titta upp från skärmen och ta in nuet. Ta in dofterna, stämningen från de gnistrande ljusen och njut av att göra precis ingenting.

Utforska Perfect Guide Shopping

shopping bag

Shoppa redaktionens favoriter, det bästa inom mode, inredning och skönhet. Exklusiva erbjudanden och samarbeten för våra läsare

TA MIG TILL SHOPPEN!

Till Toppen