Analys

Adam Erlandsson:”Streaming bakom musikbranschens återfödelse”

Adam Erlandsson

I förra veckan kom Sveriges största skivbolag Universal Music med sin helårsrapport för förra året. En vinst efter finansnetto på 44 miljoner kronor innebär en fyrdubbling jämfört med föregående år. Omsättningen steg med 20 procent till 487 miljoner kronor. Bakom lyftet står intäkter från streamingtjänster, vilket på den svenska marknaden till allra största delen består av utbetalningar från Spotify.

Under strecket
Publicerad
Spotify.

Spotify.

Annons

Universal Music är ingen isolerad ö, samma utveckling går igen på hela den svenska skivmarknaden som totalt växte med drygt 5 procent förra året, till 991 miljoner kronor, enligt branschorganisationen Ifpi. Den svenska skivbranschen har inte varit större sedan år 2004, och det är streamingtjänsternas genomslag som ligger bakom lyftet.

I Sverige står den digitala försäljningen för tre fjärdedelar av skivförsäljningen och av den kakan står streaming för 71 procent. I våra skandinaviska grannländer är läget liknande och i den globala rapporten ”Ifpi Digital Music Report 2014” lyfter branschorganisationen fram Skandinavien som ”ett praktexempel på musikbranschens återfödelse”, som marknader som visar vilken potential som finns i streaming-modellen.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons