Annons

Noces/Agon/VårofferStravinskij tänder baletten med sin spännvidd

Dmitry Zagrebin och Kungliga Baletten i ”Våroffer”, ett av tre verk i hyllningskvällen till Stravinskij.
Dmitry Zagrebin och Kungliga Baletten i ”Våroffer”, ett av tre verk i hyllningskvällen till Stravinskij. Foto: Carl Thorborg

Igor Stravinskij kan alltjämt egga ett fullsatt gammalt operahus, väcka känslor, stimulera till sinnligt lyssnande – och underhålla. Helkvällen ”Noces/Agon/Våroffer” rör sig från våldsam deflorering till kollektiv orgasm.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Mackenzie Farquhar och Coralie Aulas i ”Noces”.

Foto: Carl Thorborg Bild 1 av 3

Dawid Kupinski och Haruka Sassa i ”Agon”.

Foto: Carl Thorborg Bild 2 av 3

Kungliga Baletten i ”Våroffer”, ett av tre verk i hyllningskvällen till Stravinskij.

Foto: Carl Thorborg Bild 3 av 3

Om Tjajkovskij är den klassiska balettens store kompositör är Stravinskij central för 1900-talets dansmodernism. Det som en gång ansågs radikalt i hans tonspråk har blivit ett arv som förvaltas men också ger upphov till nya koreografiska tolkningar.

Operans balettchef Nicolas Le Riche kombinerar nu tre verk som Kungliga Baletten har dansat tidigare. Tillsammans visar de olika koreografiska temperament och ger en musikalisk spännvidd från ”Våroffers” rituella kraft, som chockade premiärpubliken i Paris 1913, till det lätt jazziga och tolvtonsfärgade experimentet ”Agon” 44 år senare.

Annons
Annons
Annons