Annons

StravinskijfestivalenOmtumlande ”Våroffer” final på tonsättarfestivalen

Sakari Oramo och Elina Vähälä, som satte tonerna på rätt plats.
Sakari Oramo och Elina Vähälä, som satte tonerna på rätt plats. Foto: Jan-Olav Wedin

Ett nyligen återfunnet verk av Stravinskij var den stora begivenheten under Konserthusets tonsättarfestival.

Under strecket
Publicerad

Ibland kan idogt arkivjobb löna sig. Ryska musikvetaren Natalja Braginskaja gav sig sjutton på att reda ut om det låg något i Igor Stravinskijs ord om att de sedan länge försvunna noterna till ”Begravningssång” från 1908 måste ligga gömda på något musikbibliotek i S:t Petersburg. Tillsammans med en bibliotekarie fann hon dem bakom högar av partitur i ett utrymme intill musikkonservatoriets arkiv. En världsnyhet som i fjol nådde långt utanför forskarkretsarna.

Att verket snabbt hamnat på svenska notställ är utropstecknet under Konserthusets behändiga Stravinskijfestival, avslutad i lördags. Med sina tolv minuter är det kanske inget som förändrar bilden av tonsättaren, men verket är den saknade länken i kedjan fram till genombrottets ”Eldfågeln”.

Annons
Annons
Annons