Annons

Strategiskt artistval

Förra året hade Hultsfredsfestivalen något av ett finsmakarprogram. Akter som Alicia Keys och Mary J. Blige, Scissor sisters och Kris Kristofferson må ge credpoäng, men resultatet blev att biljettförsäljningen gick ner och festivalen fick röda siffror i kassaböckerna.

Under strecket
Publicerad

I år har man tänkt lite mer strategiskt. De tunga namnen är verkligen tunga i alla bemärkelser. Slipknot, Marilyn Manson, Slayer Nine Inch Nails, System Of A Down och Mastodon gör Hultsfred 2005 till ett mini-Mecka för metalfansen. Och metalfans är superlojala. Så i år är det utsålt och vinst.
Men festivalledningen plockar in stålar lite överallt den här gången. Bredbandsuppkopplingen i presstältet kostar pengar. Ölen är svindyr. Och den rälsbuss som fraktar folk från tågstationen till festivalen är inte gratis längre. Många bäckar små liksom...

De som kollade väderleksrapporterna innan de tog sig till Hultsfred blev antagligen en smula överraskade. Rapporterna talade om moln men solen sken från blå himmel hela torsdagen. Så det var smällvarmt på fältet. Visst är detta bättre än regn, men efter någon timme i solen är skallen full av mos och man jagar illersnabbt mellan olika skuggiga platser. För min del, jag är ju löjligt solkänslig, så resulterar det i att jag inte riktigt orkade ränna runt mellan de olika scenerna som planerat.

Annons
Annons
Annons