Annons

Straffavgift för uteblivna kroggäster

Bokat bord på favoritkrogen – och sedan dök någonting annat upp?

I framtiden är det bäst att du ringer och avbokar bordet.

Annars riskerar du en straffavgift.

Under strecket
Publicerad
Foto: SCANPIXBild 1 av 1
Foto: SCANPIXBild 1 av 1
Foto: SCANPIX

I storstäder utomlands är systemet inte helt ovanligt.

Bokar en gäst ett bord och uteblir så tar restaurangen ut en kuvertavgift.

Nu diskuterar bransch- och arbetsgivarorganisationen Sveriges Hotell- Restaurangföretagare, SHR, införandet av straffavgifter även på svenska krogar.

– En finare krog med få bord riskerar gå back om ett sällskap på åtta personer inte dyker upp en kväll, säger Mats Hulth, vd för SHR till SvD.se.

– Det handlar om dyra råvaror och stora personalkostnader.

Mats Hulth säger att det främst rör sig om ”finkrogar”, lite exklusivare restauranger med få bord, som diskuterar avgiften.

Många sådana krogar har redan i dag infört att personen som bokar måste uppge sitt mobilnummer. Sedan ringer restaurangen upp och kontrollerar bokningen när det börjar närma sig.

Annons
Annons

Med det nya systemet måste gästen även uppge sitt kontonummer.

– Man sluter så att säga ett avtal, säger Mats Hulth.

Än så länge finns ingen praxis för hur lång tid i förväg gästen måste avboka sitt restaurangbesök för att inte bli återbetalningsskyldig, eller hur stor straffavgiften blir.

– Runt 25 procent av en genomsnittsnota är väl rimligt, säger Hulth.

Kan inte krogarna förlora bokningar på det här?

– Nej det tror jag inte.

Hur vanligt är det att gäster ”skolkar”?

– Även det kanske bara händer någon gång i veckan så lämnar det stora spår i restaurangernas ekonomi. Ofta har de dessutom kö till sina bord – avbokar gästen i tid så hinner restaurangen ringa någon på listan, säger Mats Hulth.

Mathias Dahlgren driver Restaurang Mathias Dahlgren på Grand Hôtel i Stockholm.

Här arbetar man redan i dag med avbokningsregler för större sällskap.

– Vi har till exempel ett större bord för åtta personer i en matsal där det annars mest är bord för två personer. Dyker inte sällskapet upp utan att ha avbokat så har vi vissa regler för det eftersom det är svårt att hitta nya gäster till ett så stort bord.

Dahlgren säger att krogbranschen är speciell eftersom man arbetar med små marginaler.

– Egentligen borde samma regler gälla som när man flyger eller går till tandläkaren.

Melker Andersson har en annan inställning. Han driver sju restauranger i Stockholms innerstad, bland andra Fredsgatan 12, Grill och Restaurangen.

– Jag tror inte att straffavgifter är en väg till framgång och goda relationer med gästerna.

På Anderssons krogar jobbar man sedan fyra år med att göra det svårare för gästen att utebli genom bokningsbekräftelser och att restaurangen ringer upp och hälsar välkommen en dag innan restaurangbesöket.

– På så sätt har vi fått ner antalet bommar. Men det är klart att det fortfarande är ett problem. Om ett sällskap på 10 personer inte dyker upp kan det vara förödande. De kan utgöra 10 procent av omsättningen den kvällen – och avgöra om man går plus eller minus.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons